نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

پوست موز

از جنبه های مهم در بیداری مردم خاورمیانه نقش اقتصاد در برانگیخته شدن مردم است. همانطور که قبلاً در تحلیل حوادث و رویدادهای مردم تونس و مصر بیان شد، فقر و بیکاری و چپاول سازماندهی شده ی منابع مالی توسط سردمداران حاکم و اعوان و انصار آنها و تضاد طبقانی شدید و فاصله ی حاکمان و محکومین، جامعه  را به مرز انفجار رساند. برنامه های بانک جهانی و صندوق بین المللی پول و نسخه های بازار آزاد و حذف یارانه ها و خصوصی سازی در دو نظام استبدادی بن علی تونسی و مبارک مصری غیر از چپاول و فقر و بدبختی دست آورد دیگری نداشت، میلیونها بیکار و محروم از مسکن و بهداشت و امنیت اجتماعی و اقتصادی  جز اعتراض و شورش زبان دیگری برای بیان خواسته های خود نداشتند. تونس سابقه ی رهایی از استعمار و مصر سابقه ی انقلاب ملی در تجربه ی تاریخی خود داشتند. اما عوامل نفوذی غرب همه آنها را بر باد داد. کشور سوم یعنی جمهوری عربی سوسیالیستی لیبی نیز  از یک دهه پیش در اقتصاد و سیاست با چرخش به سمت راست و آمریکا تغییر موضع داد. با نفوذ عوامل آمریکا به سردمداری سیف الاسلام در دولت لیبی نسخه ی پیچیده شده  را مو به مو اجراء کردند و امروز لیبی دستخوش فاجعه ی استبداد و میلیتاریزم و فقر و حرمان است و مردمی که یک دهه پیش دارای درآمد سرانه ی بالائی بودند و از تحصیل و خدمات بهداشتی و درمانی رایگان برخوردار بودند. دولت برای هر نوزاد 7000 دلار کمک هزینه پرداخت می کردو به هر نو عروس و داماد تا 64 هزار دلار کمک هزینه ی خرید مسکن می پرداخت و بیمه ی بیکاری 730 دلار در ماه بود، مواد غذائی ارزان قیمت، کنترل دولتی قیمت مسکن ،اعطای داروی مجانی و حتی برق مجانی در بعضی از مناطق محروم داشتند، همه اینها به یک باره ناپدید شد دولت پا بر پوست موزی گذاشت که از اقلام وارداتی غرب، و صد البته منطقه ی لانگلی واشنگتن بود و سرهنگ باور کرده بود که دیکتاتوری و سرمایه داری قابل جمع است .

صفات مومن 1

علم و عقل
انسان که خود را اشرف مخلوقات می داند موجودی است که دستخوش تغییرات مداوم جسمی و روحی است. طفولیت ،کودکی و نوجوانی و بلوغ و میانسالی و پیری و مرگ را تجربه می کند. از آینده و زمانِ مرگ خود آگاه نیست و توانائی باز گرداندن گذشته ی خود را ندارد . حزن و شادی، امید و یأس، گناه و توبه، شهوت و معنویت، شک و یقین همزاد اوست. سنگ بنایی که انسان قادر است تا بر آن تکیه کند معرفت نفس است و
شناخت خود مسیر اصلی شناخت پروردگار است. رسالت انبیاء الهی و ادیان کمک به انسان برای پیدا کردن خود و متصف شدن آنان به اخلاق و ارزشهائی است تا به مقام ایمان برسند و مومن شوند. عقل عطیه ائی الهی است که خوب و بد به کمک آن درک می شود و به وسیله ی آن خداوند اطاعت می شود و ضرورت نبوت و معاد و عدل فهمیده می شود. در حدیث است که اولین مخلوق خداوند عقل است، یعنی از میان مخلوقات عقل در مقام و مرتبه ی اول است . حدیث می گوید: " العقل ما اعبد به الرحمن"  به سبب عقل خداوند عبادت می شود. علی (ع) در نهج البلاغه خطاب به کمیل می گویند:" الناس ثلاثه، عالم ربانی، و متعلم علی سبیل نجاة، و همج رعاع اتباع کل ناعق ،یمیلون مع کل ریح ، لم یستضیئوا بنور العلم، و لم یلجؤو الی رکن وثیق." مردم سه دسته و گروه هستند جمعی دانشمندان ربانی و الهی هستند، گروهی دانش آموختگان در مسیر نجات هستند و عده ائی هرهری مذهب هستند که با شنیدن هر صدائی یا وزش هر نسیمی، تغییر موضع می دهند و از روشنائی علم بی بهره اند و هیچ پناه گاه محکمی ندارند. قر آن در سوره ی زمر می فرماید: " هل یستوی الذین یعلمون والذین لایعلمون" آیا دانایان با نادانان مساوی هستند. پس از این مقدمه، بخشی از صفات مومنین که به دو دسته ی اول تعلق دارند  بیان خواهیم کرد.

اعتراضات بحرین

دمینوی تغییرات که از شاخ آفریقا شروع شد کشورهای خلیج فارس را در نوردید .
تونس و مصر ابتدای راه بودند تا اینکه قطار اصلاحات به بحرین رسید. شعار مردم، اصلاح نظام سلطنتی و به رسمیت شناخته شدن حق مشارکت همگانی بود.
ندای آزادیخواهی و مساوات طلبانه ی مردم بحرین مبنای طائفه ائی نداشت، کسی در بحرین شعار شیعه یا سنی نداده بود، بحرینی ها تقاضای انتخابات آزاد ، مجلس ملی و مشروطه شدن سلطنت داشتند. اکثریت مردم بحرین شیعه مذهب هستند اما شعب  و ملت بحرین هیچگاه تقاضای صرفا مذهبی یا عقده گشائی طائفه ائی نداشته اند. شعار آنان، تغییر و اصلاح دمکراتیک اوضاع سیاسی و توزیع عادلانه ی قدرت و ثروت است. باوجودیکه حرکت آنان در محیط اسلامی خاورمیانه قرائت  جدیدی از بیداری اسلامی در قرن بیست و یکم است ولی متاسفانه رفتار مسالمت آمیز و عاری از خشونت این مردم با مشت آهنین و گلوله و زندان و اسارت از طرف خاندان سلطنتی مواجه شد.
رفتار ریاکارانه ی سردمداران آمریکا و چراغ سبز آنان وبهانه ی غیر واقعی دخالت ایران و اشغال بحرین و نظامی کردن فضای کشورتوطئه ی مشترک ارتجاع منطقه و امپریالیسم است.
 بحرین توسط کدام کشور تهدید نظامی شده است که عربستان با توسل به پیمان همکاری بین دو کشور جزیره ی بحرین را اشغال کند و جنگ سفارشی علیه مسلمانان به راه اندازد؟ و چه گناهی بزرگتر از این متصور است که برای توجیه خطای خود مطابق با خواسته های آمریکا در آتش جنگ طائفه ائی سنی و شیعه بدمد؟ کدامیک از رهبران و احزاب اپوزیسیون بحرین سخنی از حکومت شیعی زده است؟ هیچکدام.
کدامیک از رهبران ایرانی غیر از نصیحت مشفقانه و دعوت به حل مسالمت آمیز مسئله و به رسمیت شناخته شدن حقوق مردم بحرین کلامی دیگر بر زبان آورده است؟ هیچکدام . کدامیک از نهادها و سازمانهای دولتی ایران کمترین دخالتی در حوادث بحرین داشته است؟ هیچکدام . پس چرا دورغ بزرگ ؟ پس چرا کشتار؟ پس چرا زندان؟ تمامی دولتهای منطقه باید بدانند اصلاحات تنها مسیرمناسب و راه خروج از بن بست کنونی است و اگر خود به چنین ضرورت تاریخی تن ندهند سنتهای الهی آنان را ملزم خواهد کرد ولی زمانیکه آنان از گردونه ی قدرت خارج شوند.
چشمها را باید شست جور دیگر باید دید.