نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

دو پله ی منبر

مولوی سید محمد مرتضی جونپوری هندی نامه ای خدمت عالم جلیل محدث نوری صاحب مستدرک الوسائل نوشته و از وضعیت بد و ناصحیح روضه خوانان شبه قاره شکایت می کند و از مرحوم نوری می خواهد که در اصلاح روضه خوانان و آداب منبر مطالبی مکتوب سازد، تا شاید چاره حرص و بی باکی و اصرار آنان در نشر دروغ و اکاذیب و مجعولات شود. اما دریغ و افسوس که به تعبیر مرحوم نوری آب از سرچشمه گل آلود است و اگر اهل علم مسامحه نمی کردند و از گفتن اکاذیب نهی می کردند کار خرابی به اینجا نمی رسید. با این توضیح وی کتاب شریف لولو و مرجان در آداب اهل منبر را نگاشت و دو شرط اخلاص و صدق را به جای دو پله منبری که اهل منبر از آن بالا می روند از شرایط روضه خوانی صحیح نامید. علمای راستین حساسیت فوق العاده ای در آداب منبر و روضه خوانی از گذشته تا حال ابراز کرده اند از جمله مرحوم شهید مطهری با سخنرانیهایش که تحت عنوان حماسه حسینی چاپ شده است..
 الف-تا جائیکه می دانیم شیوه ائمه طاهرین تشویق شعرا به سرودن مراثی در رثای شهادت امام حسین (ع) بوده و به زنده نگه داشتن خاطره عاشورا، شیعیان خود را تحریض و تشویق می کردند و به احادیث صحیحه از آن بزرگواران این مسئله در حد عبادت و مستحب موکد البته با شرایط آن بالا رفته است. از میان تمامی مصائبی که بر خاندان اهل بیت پیامبر (ص) گذشته آن بزرگواران تاکید بر واقعه عاشورا و شهادت امام حسین (ع) داشتندکه  بسیار هوشمندانه و مطابق با تعالیم انسان ساز و آزادبخش اسلام است. کما اینکه تکیه بر مهمترین  مسئله از میان مسائل مشابه با اصول تبلیغی نیز همگام است..
ب ـ پس از حاکمیت خاندان صفوی در ایران به دلایل سیاسی یا با انگیزه عکس العملی وواکنشی نسبت به محرومیت های گذشته شیعیان، حاکمان وقت و بعضی از علما آنزمان به این تشخیص رسیده بودند که دایر مصائب اهل بیت از حوزه عاشورا و واقعه کربلا به زمینه های دیگر نیز کشیده و برای مردم بیان شود. همچنانکه به دلیل نبودن نوشته های تحقیق شده یا دلائل دیگر که مجال بیان آن نیست، ذکر مصائب اهل بیت خصوصا واقعه عاشورا متاسفانه با مطالبی خلاف واقع و خرافه نیز آلوده شد. و امروز این مسئله از محتوی به شکل نیز سرایت کرده و خواندن با لحن آوازه خوانان یا نشان دادن شور و هیجانهای آنچنانی و قمه زنی و امثال آن ما را از اصل واقعه و اهداف آن دور می سازد..
مرحوم محدث نوری (ره) چاره کار را در تصحیح انگیزه ها یعنی اخلاص در عمل و تصحیح محتوی یعنی صدق و راستگویی در بیان وقایع عاشورا می داند، البته هر کاری نیازمند اجماع علما و نخبگان حوزه علم و فرهنگ و فرهنگ سازی مناسب است کاری که از آن غفلت شده است.باتسلیت وفات حضرت فاطمه زهرا <علیها السلام>.

گربه عابد عبید

عصر عبید "عصر دروغ واجب" و عصر "دروغ مصلحت آمیز" است. دو قرن قبل از وی غزالی در نوشته های خود از جمله کیمیای سعادت به شرح ارزش منفی و مطلق دروغ در نظام اخلاقی و ارزشی اسلام پرداخته و فتوی به حرمت آن داده بود. اما عصر او زمان صدر اسلام نبود که روابط بر اساس برادری دینی و غلبه ضابطه ها بر رابطه ها و ترجیح ضوابط عمومی برروابط خصوصی سامان پذیرفته باشد.عصر"روابط استبدادی " بودکه راستی وصداقت حرابه ائ در دست ستمگر بر علیه مظلومان بینوا بود. لذا در کتاب کیمیای سعادت خود دروغ بر اساس مصلحت را جائز می شمارد، حتی آنرا واجب دانسته و معیار اینگونه دروغ را دفع شروجلب  خیر می داند. البته چنین معیاری عملا مرز دروغ و راست را از میان بر می دارد.
در زمان عبید زاکانی که بنا بر پژوهش عباس اقبال وی <عبید>مدتی نیز در کسوت وزارت بوده است، چنین فضایی حاکم بوده است و اگر تئوری دکتر همایون کاتو زیان در کتابی راجع به خلقیات ما ایرانیان را مد نظر قرار دهیم تاریخ عمومی ایران یکسره تاریخ استبداد فردی بوده است. عبید که منتقد اجتماعی است با نوشتن کتاب" اخلاق الاشراف" با طنز سیاه و تلخی از نابودی ارزشهای اخلاقی سخن می گوید. یازده فضیلت از جمله صدق و راستگوئی که منسوخ شده  و در مقابل و تضاد با آنها ارزشهای جدید حاکم شده است. عبید با تفصیل بیشتری در داستان" موش و گربه "بار  دیگر از مسخ ارزشها سخن می گوید. "گربه عابد"عبید اینبار منافقانه با نقاب زهد وتظاهربه دین موشها را شکار می کند. عبید در اخلاق الاشراف می گوید: و کدام حجت  روشن تر از این که اگر صادق القولی صد گواهی راست ادا کند از او منت ندارند بلکه به جان برنجند و در تکذیب او تاویلات انگیزند، اما اگر از بی دیانتی گواهی به دروغ طلبند ده نوع رشوت بدو دهند و به انواع رعایت کنند تا آن گواهی بدهد چنان که امروز در بلاد اسلام چندین هزار آدمی را از قضات و مشایخ و فقها و عدول و اتباع ایشان را مایه معاش از این وجه است و می گویند
دروغی که حالی دلت خوش کند
به از راستی کت مشوش کند <محجوب ـ کلیات عبید ص 254 >
آیا در عصر دهکده جهانی و انفجار اطلاعات،< دروغ مصلحت آمیز، به از راست فتنه انگیز> می تواند به حیات خود ادامه دهد؟ آیا نقابهای جدید و تفسیر و تاویلهای نو آنرا بازسازی خواهد کرد؟ آیا ارزشهای اخلاقی و انسانی مغلوب بزرگ خواهد بود؟ می توان با لسان عبید خطاب به مروجین نفاق و دروغ گفت: گر تو را در بهشت باشد جای.                           دیگران دوزخ اختیارکنند.نام کتاب کاتوزیان ُایران وایرانیان :تاریخ باستان ُمیانه وامروزایران ترجمه حسین شهیدی است.

سه فصل هرمزگان

فصل اول : پل خلیج فارس
اجرای پروژه پل خلیج فارس علاوه بر آنکه می تواند جزیره قشم را به سرزمین مادر وصل کند، امکان ادامه خط آهن تا اسکله های قشم نیز فراهم می شود و با توجه به موقعیت جغرافیایی خاص جزیره در آینده تاسیسات بندری پهلوگیری کشتی های کانتینربر را فراهم سازد. امری که شاید در شهر بندرعباس ممکن نباشد .پل خلیج فارس می تواند مزایای منطقه آزاد را به کل استان توسعه دهد. و شاید مقدمه ای برای اعلام بندر آزاد در وسعت جغرافیایی شهر بندرعباس شود .پی آمدهای مثبت اقتصادی و سیاسی و امنیتی اجرای این طرح می تواند انگیزه بیشتری به مسوولین اجرایی کشور و استان در اجرای سریع این پروژه بدهد.
فصل دوم خط راه آهن وحدت
ادامه خط آهن از بندرعباس به شرق استان سه شهرستان میناب ـ سیریک و جاسک را از بن بست کنونی خارج می سازد از آنجا که این خط آهن از مناطق شیعه و سنی نشین می گذرد می تواند به نام خط آهن "وحدت "به صورت نمادین نامگذاری شود .اجرای این پروژه می تواند اهداف مختلف اقتصادی ـ امنیتی ـ سیاسی و فرهنگی را دنبال کند. همچنین می توان از بخش خصوصی برای راه اندازی آن استفاده برد و شاید اولین خط آهن خصوصی کشور شود.
فصل سوم ـ فرهنگ و هنر و آموزش
حوزه فرهنگ و هنر استان نیازمند معماری است اما چگونه ؟چرا؟
چرائی مسئله ما را به چگونگی  آن راهنمایی خواهد کرد و چیستی موضوع را شکل می دهد. برای اینکار نیازمند مشارکت همه اهل هنر و فرهنگ با هر سلیقه و نگرش هستیم .هرمزگان از استانهایی است که ظرفیت بالایی در این زمینه دارد.
در حوزه آموزش خصوصا مقاطع ما قبل دانشگاه نیازمند امکانات سخت افزاری همراه و همگام با امکانات نرم افزاری هستیم.
سنگهای کوچک برای زدن به هدف است، و سنگهای بزرگ برای نزدن است .جامعه را با سنگهای کوچک دیوار چینی کنیم.