نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

روباه یا روبه

این قرائت های مختلف از یک مکتب و مذهب وایسم حکایت عجیبی است. زمانی سخن از قرائت رحمانی و قرائت طالبانی و امثال آن از اسلام بود و جمعی مشغول به دفاع از یکی ورد دیگری بودند و اثبات اینکه حق یک چهره بیشتر ندارد و آنهم درما متجلی است و غیر از آن هرچه هست سیاهی و تاریکی است. اخیراً یکی از اعضای مجلس شورای هشتم گفته است که اگر در انتخابات آینده فلان جناح بر مجلس نهم مسلط شود انقلاب و جمهوری اسلامی نابود می شود دلیل آن نیز تفسیر تنگ نظرانه این جماعت از اصول انقلاب است. در طرف دیگر جناح رقیب  گروه و دسته ی متبوع نماینده ی مذکور را موجب انحراف از انقلاب می شمارند و بر آنان خرده می گیرند. بر ما روشن شد که ظاهراً این دو جناح اصلی که فعلا حاضر در صحنه ی سیاست کنونی کشورهستند هر کدام قرائت و فهم متفاوتی از انقلاب و جمهوری و اسلام دارند. حال این قرائت ها هفت یا چهارده قرائت یا کمتر و بیشتر است به دانش و علم ما قد نمی دهد. اخیراً که رهبر کره شمالی دار فانی را وداع گفت و سکان کشتی به گِل نشسته ی کشور را که از پدر به ارث برده بود به عنوان ماترک میت به جونگ سوم سپرد تازه فهمیدیم که مارکسیسم و کمونیسم نیز اسیر قرائت های مختلف است. مارکسیسم و کمونیسم لنینی، تروتسکی، استالین، روسی، کاسترویی، چه گوارائی، کوبایی، مائوئی، شیائوپینگ چینی، آفریقایی انگولایی و زیمباوه ائی، اروپائی، تیتو و انورخوجه و اخیراً از نوع کره شمالی نیز وجود دارد.که ازهمه محیرالعقول تراست. کشوری که داشتن دوربین عکاسی و تجهیزات ماهواره ئی حکم اعدام دارد. مردم مالک چیزی نیستند و رهبر و دولت مالک احساسات و افکار و اموال و همه چیز خلق قهرمان کره است. در میان فقر شدید مردم که منجر به هلاکت یک میلیون نفر شده است، رهبر تازه درگذشته عاشق شراب ناب و سیگار برگ کوبائی و هنرپیشگان و خوانندگان کره جنوبی و ژاپنی بود وازباب احتیاط ده هزارعدد ازانواع مشروبات ذخیره داشت.و در خلوت خود از طریق ماهواره ائی که بر مردم حرام است از علاقمندان تماشای فیلم یانگوم محصول کره جنوبی بود. ظاهراً مرحوم حافظ شیرازی که گفته است چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند منظورش همین آقای تازه درگذشته است. البته فکر نکنید که حال و روز نظام سرمایه داری بهتر از اینهاست. جنبش وال استریت و بحران مالی جهانی نشان از حکایت زار آنهاست. ولی آنان برای زدن جیب مردم و استحمار خلق تخصص بیشتر و شیوه ی با کلاس تری دارند. مثل این شیادهائی که اخیراً تحت عنوان گردشگر جلوی شما را می گیرند، پاسپورتشان را نشان می دهند و با زبان انگلیسی تقاضای خود را مطرح می کنند و شما برای اینکه ثابت کنید که زبان دان و با کلاس هستید دست در جیب مبارک می برید و چند اسکناس ناقابل کف دست آنها می گذارید و بعد پُز می دهید که دانستن زبان انگلیسی هم نعمتی است که شکر آن واجب است.
بله نظام سرمایه داری بر خلاف ایسم های شرقی کمتر مبتلا به قرائت های مختلف است ازاینروکارآمدتربه نظر می رسد. فکر نکنید داستان عجیب و غریب قرائتهای مختلف به همین جا ختم می شود خیر در حکایت ها آمده است که مردی خدمت مفتی رسید و پرسید روباه نجس یا پاک است. مفتی بلافاصله گفت: روباه حیوان نجسی است. مرد با حسرت و افسوس گفت: حیف شد مقداری روغن اعلاء و عسل خدمت شما آورده بودم که در راه با بدن این حیوان نجس یعنی روباه در تماس شد افسوس که تماماً نجس شده است. مفتی گفت: اشتباه نکنید در مورد این حیوان دو قرائت است روباه و روبه آنکه نجس است روبه است ولی  روباه نجس نیست روغن و عسل را بیاور که از شیرما در حلالتر است. مفتی ایی که در علم هرمونتیک و قرائت های مختلف مسلط و چیره دست باشد مطمئنا به مرتبتی والا متمکن شود و عمر دراز یابد و زندگی در ناز و نعمت سپری کند.

چه باید کرد؟

سقوط چهار دیکتاتور در تونس، مصر ، لیبی و یمن درسهای فراوانی داشت. درسهائی برای حاکمان منطقه، آموزشهائی برای سیاستمدارانی که خارج از حوزه ی قدرت فعالیت می کنند و رهنمود هائی برای مردمی که علاقمند به مشارکت در ساختن آینده کشورهای خود هستند. سخت ترین کار سیاستمداران لجام زدن بر توسن احساسات و گم نکردن علامت های راه است . بدترین وضعیت، درماندگی در فضای تحیر ، شک ، تردید و دو دلی است. نداشتن تحلیل صحیح منجر به ندانم کاری، یاس و ناامیدی خواهد شد. کدام جناح واقع بینانه ترین تحلیل از اوضاع کنونی را دارد؟ مفیدترین برنامه ی عملیاتی توسط چه جریان سیاسی ارائه شده است؟ یکی از چند مسئله مهم در سیاست های داخلی کشور موضوع انتخابات مجلس نهم است. طیفی از سیاستمداران با بی اهمیت دانستن این مسئله آن را در حد یک مانور سیاسی تقلیل می دهند‌، نتیجه این نگاه، انفعال و نهایتاً صدور چند بیانیه ی سیاسی است؛ گروهی که پای ثابت هر انتخاباتی هستند به عنوان کاندیدا با شرکت در این مسابقه به جایزه یی می اندیشند که در پایان خط انتظار آنان را می کشد. جمعیتی هم اما مسئولانه تر به پیامدهای ناگزیر این حادثه در سرنوشت آینده ی مملکت می اندیشند و با یکی از چالشها در جواب صحیح "به چه باید کرد؟" بخشی از زندگی سیاسی خود مواجه هستند. به مصر و تونس برگردیم، در تونس حزبی به رهبری راشد الغنوشی وجود دارد که در سالهای حکومت بن علی منحله اعلام شد و رهبر آن که درس خوانده ی رشته ی فلسفه از سوربون پاریس بود به صورت تبعید در اروپا زندگی می کرد. این جریان با تغییر در فرم و شعارها امروز پیروز اول انتخابات تونس است. جریان نیرومند اخوان المسلمین مصر نیز با ویترین جدیدی از شعارها و اهداف مقام اول انتخابات مصریها را از آن خود ساخت. اما سرنوشت لیبی پس از قذافی در هاله ای از ابهام است. بزرگترین گناه قذافی کشاندن نیروهای ناتو به خاک کشور بود اما وجود احزاب و جریانهای سیاسی نیمه جان در مصر و تونس مانند ستاد حوادث غیرمترقبه مانع از لشکر کشی غرب و ویرانی و اشغال کشور شد. ترکیه مثال مناسبی از تاثیر حزب اسلامی بر تغییر و اصلاحات کم هزینه در کشور شد. مسئولیت اشغال یک کشور متوجه آحاد یک کشور است. یکی کمتر یکی بیشتر ولی بی گناه وجود ندارد. باز به سوال چه باید کرد بازگردیم و برای یافتن جواب وارد یک گفتگوی همه جانبه شویم. منبع: هرمزگان نیوز

جهان بینی کبکی

کودکان و تمامی کسانی که در مرحله ی کودکی هستند نور را با رؤیت اشتباه می گیرند.
در بازی قایم موشک بعضی از کودکان برای پنهان کردن خود چشمانشان را با دستهایشان می پوشانند. شاید این کودکان فکر می کنند که وقتی نمی توانند ببینند دیده هم نمی شوند. این همان کاری است که کبک نیز انجام می دهد. کبک با فرو کردن سر خود در برف به تصور اشتباهش خود را پنهان می کند. بعضی تصور می کنند اگر مشکلات را پنهان کنند پس می توانند آنها را از صفحه ی وجود و هستی حذف کنند. آنان مسائل و مشکلات را از صفحه ی وجود ذهنی خود حذف کرده اند ولی با وجود پاک کردن صورت مسئله مشکل همچنان پا برجاست. در جهان سیاست نیز سیاستمدارانی هستند که جزء این دسته افراد هستند. آنان جهان بینی کبکی دارند. مکانیسم عمل آنان پنهان کردن خود و پاک کردن صورت مسئله هاست.
پنهانکاری چگونه انجام می شود؟ عدم پاسخگویی و تصور فراتر از قانون اولین حلقه ایی است که فرد خود را در آن پنهان می کند. مثلاً فردی با نادیده گرفتن قوانین حاکم بر روابط زناشویی و زندگی مشترک و عدم پاسخگو بودن در مقابل مسئولیتهایی که بر عهده اوست خود را پنهان می کند او می اندیشد که مسائل حل شده است اما بعد از مدتی تنها چیزی که نصیب او می شود از هم پاشیدگی بنیان خانواده و جدایی و طلاق است. در مقیاس بزرگتر در جامعه نیز تا حدی همین مدل وجود دارد. اما سرعت از هم پاشیدگی جامعه و نظام سیاسی بسیار کند و آرام است و به همین دلیل درک فاجعه ایی که در حال شکل گیری است برای صاحبان قدرت به مرز ناممکن و محال می رسد. تملق، چاپلوسی و تائیدات مرکرر اعمال و رفتار حلقه ی دومی است که فرد در آن پنهان می شود. نتیجه ی آن بیگانگی سیاستمدار با واقعیات جامعه و موقعیت خود است. همه آنان زمانی می شنوند که فرصت جبران از دست رفته است. دروغ در ارائه آمار، صحنه سازیها، جعل اخبار و امثال آن حلقه سوم پنهانکاری است. سرکوب، اسکات منتقدین و بستن دهان حلقه چهارم پنهانکاری است. این حلقه های تو در تو شبکه ی فاسدی است که قربانیان فراوانی خواهد داشت. تعداد این حلقات تابع زمان و جغرافیا و فرهنگ جامعه و میزان عقل و خرد حاکم بر قوه ی عاقله ی تصمیم گیری در نظام های سیاسی است. در مقابل مفهوم ناصحیح تساوی رویت و نور اندیشه ی تفاوت وتمایز آن دوست. کم نمودار شدن خورشید  در پشت ابرها به معنای نبودن خورشید و نور نیست. نا دیدن به معنای نبودن نیست.