نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

انتخابات دهم

 

انتخابات دهم

22 خرداد زمان برگزاری دهمین انتخابات ریاست جمهوری تعیین شده است .

الف – بازار تحلیل ها و ارزیابی ها همراه با مناقشات سیاسی و چاشنی حدس و گمانه زنی ها روز بروز داغ تر و رسانه ائی تر می شوند جناح راست و محافظه کار حاکمیت که برقوه مجریه تسلط کامل دارد و مجلس شورا نیز در قبضه اکثریت آنان است ازهم اکنون خود را پیروزآن صحنه می بینند و طیف ریاست جمهوری که دست بالاتر را دارند سعی دارند تا به وسائل گوناگون رقبای درون جبهه ائی خود را نسبت به نتیجه از پیش فرض شده به تمکین وا دارند. رقابتهائی که به شکل تعارضات مجلس و دولت خود را نشان می دهد. وضعیت نامناسب اقتصادی از جمله تورم فزاینده و مشکلات ناشی از تعارضات در سطح بین المللی و اصطکاک هائی که بین صنف روحانیت و بعضی از مدیران اجرائی در حال شکل گیری است سرمایه های بالقوه تبلیغاتی رقبای رئیس جمهور در این کارزار است مشکلاتی که تا زمان برگزاری انتخابات نه تنها ازآنان کاسته نخواهد شد بلکه برحجم آن افزوده خواهد شد از طرفی تحصیل رضایت خاطر خواص جناح راست برای رئیس جمهور کار بسیار شاقی خواهد بود البته اگر درصدد چنین چیزی باشد اما جناح راست در نهایت بر سر کاندیدای واحد یعنی احمدی نژاد به توافق اکثریتی دست خواهند یافت,وتمامی اختلافات کنونی فقط درچارجوب درون گروهی وتقسیم قدرت قابل تحلیل است  و شواهد این مسئله روز بروز آشکار تر می شوند.

ب – جناح اصلاح طلب که از دومین انتخابات شوراها به بعد کرسی های شوراها- مجلس و ریاست جمهوری را از کف رفته می بینند و تاکنون بدهی خود به مردم وهواداران در ارائه یک تحلیل جامع و مانع از علل شکست های اخیر خود را نپرداخته اند در تدارک حضور مجدد در انتخابات خرداد ماه سال آینده هستند اما چند مسئله درپیش روی خود می بینند:

ب 1 – اقناع هواداران و مردم برای حضور سرصندوق های رای و توجیه آنان نسبت به سودمندی انتخابات و غلبه برگرایش های تحریمی و ارائه تحلیل شفاف از شرائط کنونی کشور و ارائه راه حل های کارآمد برای مشکلاتی که در قلمروهای مختلف وجود دارد در واقع بیان تئوری و ارائه برنامه سیاسی و اقتصادی مبتنی بر آن و دفاع از تفکر برنامه ائی و آشکار ساختن عیوب روزمرگی سیاسی واقتصادی یکی از ضرورتهای سیاسی تبلیغی آنان است .

ب 2- از انتخابات هفتم مجلس تاکنون یکی از ایراداتی که بعضی ازسران و چهره های شاخص جناح اصلاح طلب بر تمامی انتخابات یاد شده وارد می کنند شبهه عدم سلامت آنان بوده است آیا انتخابات دهم در فضای متفاوتی از انتخابات گذشته برگزارخواهدشد؟ یعنی اصلاح طلبان می توانند وعده برگزاری یک انتخابات سالم را به مردم بدهند انتخاباتی که قراراست توسط جناح رقیب برگزار و نظارت شود؛ در واقع چگونه اصلاح طلبان می توانند شرایطی که در زایش آن مؤثر بوده اند را دگرگون سازند و مردم را به صحت انتخابات امیدوار سازند.

ب 3- از جمله مشکلات اصلاح طلبان نسبت آنان با هسته اصلی قدرت در حاکمیت جمهوری اسلامی است. همه شواهد در این چند سال اخیر حکایت از آن دارد که مجموعه اصلاح طلبان صرف نظر از مرزبندی هایی که در میان خود دارند درشعاع جذب هسته اصلی قدرت نیستند و گاهی با تسامح از آنان به عنوان خارجی ترین لایه حاکمیت یاد می شود اگر چه بخشی از جناح راست اصرار دارند تا آنان را با عنوان نفاق جدید یاد کنند و بر تبعات حقوقی این اصطلاح ساخته شده نیز پا قشاری دارند. لذا اصلاح طلبان نباید انتظار حمایت هائی شبیه آنچه امروز از ریاست جمهور می شود داشته باشند نه تنها حمایتی نخواهند دید بلکه هیچ غمض عینی نسبت به آنان نخواهد شد و آیا رئیس جمهور آینده اصلاح طلب علاوه بر سرمایه های علمی و تجربه اجرائی از قاطعیت لازم برای پاسداری از حقوق شهروندان ایرانی و پیشبرد اهداف خود و طیف اصلاح طلب برخوردار است یا مقام ریاست جمهوری را تا حد یک تدارکچی فرو کاسته می بیند.

ب4 – با توجه به تجربه نهمین انتخابات ریاست جمهوری که برنامه های اصلاحات به راحتی قربانی برنامه ریزی های پشت پرده ستاد جناح رقیب شد و امکان وقوع آن در شرائط امروزه اصلاح طلبان نیز بیشتر از گذشته است مگر آنکه آنان از مصداقیت بیت اول مرحوم سعدی به بیت دوم آن کوچ کرده اند که فرموده است :

دو پادشاه در یک اقلیم نگنجند                و ده درویش در یک گلیم بخسبند

 پس امکان عدم اجماع بر سر کاندیدای واحد در میان اصلاح طلبان بسیار زیاد است تا جائی که ممکن است اختلاف نظرها تا روز برگزاری انتخابات استمرار یابد و می توان حدس زد که نزاع سید و شیخ –اصلاح طلب پیشرو و سنتی و امثال این تا آخرین لحظات کشدار شود و هیچ نظام و راه حلی نتواند این گره فروبسته را بگشاید دخالت احزاب اصلاح طلب خصوصاً دو حزب مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب این مسئله را پیچیده تر خواهد ساخت. بهترآنست که  شیخ و سید در همان نظام طلبگی که در آن پرورش یافته اند به راه حل برسند، خصوصاً به همان میزان که آقای کروبی با انگیزه تربرای حضور درصحنه هستند سید محمد خاتمی در فضائی از تردید و شک نه تنها نسبت به انتخابات آینده بلکه به اصل فعالیت سیاسی به سر می برند.ازطرفی پایگاههای آرائ آنها هم پوشانی نداشته حضور همزمان آنهابه معنای تخریب آرائ آنهانیست.

ب 5- تعدد احزاب اصلاح طلب یکی ازعوامل تقلیل توانائی ها و سردرگمی هواداران آنان است زمان باقی مانده تا انتخابات آینده فرصت مناسبی است که چند حزب اصلی منجمله مشارکت – سازمان مجاهدین انقلاب و طیفی از کارگزاران و احزاب و انجمن های همراه با آنان با تعریف یک ساز و کار اجماعی تمامی دفاتر خود در مرکز و استان ها را تعطیل کنند و تحت عنوان یک حزب جدید فعالیت کنند. این کار علاوه بر جنبه های تبلیغی به ساماندهی مسائل و حل بعضی از مشکلات کمک خواهد کرد ازطرفی حزب واحد می تواند با ایجاد فراکسیون های مختلف فعالیت حزبی را کم هزینه تر و آن راتسهیل سازد.

در پایان دو نکته را یادآور می شوم :

سالهاست که میدان سیاست محدود به روابط مادی شده است و معنی  و روح از آن رخت بر بسته است. معیارهائی که سال ها و قرن ها مبنای عمل و رفتار مسلمانان بوده است و بر اساس آن زندگی می کرده و می کنند متاسفانه  در تعارض تجدد و سنت مورد غفلت قرار گرفته است؛ عیب و خطا همنشین انسان است و منحصر به هیچ گروه و جناح و نژاد و یا مذهب خاصی نیست و رحمت و مهربانی و گذشت و عطوفت در فضای مذهبی اسلام از اهمیت خاصی برخوردار است، گرچه همه مسلمانان شاید در این مسائل مهم تابع تعالیم مذهبی خود نباشند ولی سیاست اسلامی نمی تواند بدون شفقت باشد.

همه تحلیل ها در محدوده تنگ توانائی ها و اراده انسان است که تحت سلطه اراده قاهر خداوند حکیم و مرید است وهیچ برگ درختی بی اذن او نخواهد افتاد هیچ امری تا اراده او نباشد حتمیت نمی یابد پس بدانیم پروردگار در کمینگاه زندگی منتظراست تا ....