نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

چند نکته پیرامون هفته ی وحدت


در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران هفته ای به نام وحدت وجود دارد که علاوه بر برگزاری جشن ، رهبران و مسئولین بر وحدت و همبستگی مذاهب در ایران تاکید می کنند . پیرامون آن چند نکته بیان می شود امید است مفید و سودمند واقع شود انشاء الله .
-1
معمولاً منشاء ظاهری اختلافات چند چیز است ، الف – نژادی : فارس، عرب ، ترک ،بلوچ، کرد و ... ب- قبیله و قوم
ج- مرزهای سیاسی جغرافیایی یا ملیت : ایرانی ، پاکستانی ، عراقی، مصری، اماراتی  و ....
د- مذهب : سنی ، شیعه ، اباظی ، اسماعیلی ، علوی و ...
اختلافات الف  و ب با تربیت صحیح اسلامی و رشد فرهنگی قابل دفع است .
رسالت حل اختلاف مذهبی بر عهده ی علماء راستین مذاهب و همکاری مسلمین و مومنین است و به جز آنچه عوام و جاهلین می گویند یا دانایان وابسته که ماموریت ایجاد تفرقه و اختلاف و فتنه گری دارند اصل اختلاف بین سنی و شیعه در اصول و فروع کمتر از ده مورد است که قابل بحث و تحلیل است . یکی از راههای عملی اینست که جلو گروه اقلیتی که طعن بر خلفاء راشدین و زوجات پیامبر را تحسین می کنند گرفته شود و از رفتارهای تفرقه افکنانه جماعتی که ائمه ی شیعه و باورهای آنان را مورد حمله قرار می دهند ممانعت به عمل آید . نوشتن کتاب در دفاع از یزید و شمر بر علیه امام حسین (ع) که سرور جوانان اهل بهشت است یا اصرار بر اینکه شیعه به تحریف قرآن قائل است و امثال این موارد از جمله حرکتهای تفرقه افکنانه است . فتوای تکفیر و تفسیق و امثال آن تعطیل و از کاربرد خشونت بر علیه همدیگر جلوگیری شود . هیچ فقیه و مجتهد شیعی در رساله های عملیه ی خود توهین به خلفاء را جائز نشمرده تا چه برسد به آنکه آنرا تحسین کند، از طرفی اجماع علماء اهل سنت بر وجوب محبت و احترام به اهل بیت و ائمه گواهی می دهد . کشورهای کانادا و هند و امثال آن ، کشورهای چند فرهنگی و چند مذهبی است که مردم یاد می گیرند چطور به صورت مسالمت آمیز در کنار هم زندگی کنند و به عقاید همدیگر احترام بگذارند مطمئناً مردم مسلمان صاحب ارزش ها و اصول تربیتی دینی هستند که می تواند آنان را متمدن و مدرن تر از بقیه تربیت کند .
2
-اختلاف در مرزها و ملیتها، اختلافی است که سیاستمداران در کشورهای اسلامی مسئول رفع و دفع آن هستند ، وقتی کارها به دست سیاستمداران باشد باید منتظر هر حادثه ی ناگواری بود مگر سیاستمدارانی که کنترل درونی و بیرونی دارند و براساس آراء واقعی مردم حکومت می کنند . لذا از باب مقدمه ی واجب واجب است حل این مسئله نیازمند اصلاح حکومتها و شیوه ی زمامداری آنان است وگرنه برای منافع و مطامع پست دنیوی خود بی خردانه چه بسا نزاعها را به درگیری نظامی و استفاده ی ابزاری از دین و مذهب نیز بکشانند. حمله ی ددمنشانه ی صدام علیه انقلاب یک نمونه ی آنست . از طرفی 27 کشور اروپائی که قرنها در جنگ و نزاع دائمی بودند و مسبب اصلی شعله ورشدن دو جنگ جهانی اول و دوم هستند از خواسته ها و مرزهای ملی به نفع اروپایی واحد دست کشیده اند و حتی پول واحد به نام یورو دارند اگر آنها توانسته اند ماهم می توانیم اما مقدماتی دارد که امیدواریم جنبش مردم مسلمان تونس و مصر و بحرین و دیگر کشورها در کنار جمهوری اسلامی طلیعه ی آن باشد و روزی شاهد اتحادیه ای از کشورهای اسلامی باشیم که قوانین گمرگی و حتی پول واحد داشته باشند و مسافرت در آن با کارت شناسائی بدون گذرنامه و ویزا صورت گیرد .
دانشگاهها و مراکز علمی و حوزه های علمیه نزدیکترین همکاریها داشته باشند و این موجب انباشت سرمایه و دانش و در نتیجه توسعه و پیشرفت و رفاه مسلمانان شود .

مصاحبه منتشرشده ندای هرمزگان

کد خبر : 10075 تاریخ : چهارشنبه 27 بهمن 1389 شماره روزنامه : 1625
2011 سال پایان حکومت های استبدادی است؟
 
وقوع تحولات اجتماعی در دو کشورمهم عربی خاورمیانه(تونس و مصر) اگرچه به انقلاب شبیه می کنند ولی تنش های حاصل از این تحولات در منطقه زلزله یی را بوجود آورده است که باید منتظر ماند و دید چه تغییرات شگفت آوری را در پی خواهد داشت که به عنوان انقلاب واقعی آن را در تحلیل های صاحب نظران جستجو کرد. استاد نفیسی از تحلیل گران استان نیز تاکنون پیرامون این رخداد ها و به ویژه تحولات مصر تفسیرهایی ارایه داده است که پیش از این نیز در روزنامه ندای هرمزگان به چاپ رسیده است و در پی در خواست خوانندگان محترم برای پرداختن بیشتر به موضوع تحولات مصر که شاخص با ثبات ترین حکومت های عربی به خاطر داشتن بزرگترین ارتش خاورمیانه محسوب می شد با ایشان مصاحبه یی انجام داده ایم که در زیر می خوانید. س- چرا نهضت مردم مصر در کانون توجهات قرار گرفته است ؟ ج- مصر همیشه در جغرافیای اسلامی تاثیر گذار بوده و هست. همچنین تنها کشور بزرگ اسلامی عربی است که با اسرائیل مرز مشترک دارد، لذا مواضع آنان در مورد فلسطین اشغالی برای مسلمانان،اعراب و جهان غرب و اسرائیل بسیار مهم است . از طرفی در جهان امروز که دهکده ی جهانی است همه چیز در تاثیر و تاثر متقابل است و با توجه به پیشرفت تکنولوژیک و فن آوریهای ارتباطی در حوزه ی مدیا شاید تحولات مصر با سرعت بیشتری از تاثیرات پیروزی انقلاب اسلامی ایران منطقه را متحول سازد کما اینکه امروز سخن از دمینوی تحولات و تغییر زده می شود . س- حکومت جدید مصر چگونه خواهد بود ؟ ج- این مسئله مربوط به آینده است و هیچکس نمی تواند با قاطعیت آنرا پیش گوئی کند. فاکتورها و متغیرهای زیادی در شکل گیری دولت آینده ی مصر موثر است لذا باید منتظر ماند تا بدانیم اراده ی ملت مصر بر چه چیزی تعلق خواهد گرفت ،طبیعی است انتخاب آنها مورد احترام همه است . س- آیا حکومت آینده ی مصر می تواند اسلامی باشد؟ ج- این گزینه نیز یکی از امکانهای موجود در صحنه ی سیاسی مصر است ولی هیچ چیز قطعیت ندارد از طرفی وقتی صحبت از اسلامی بودن می شود باید به تفاوتها توجه شود، ممکن است مسئله با آنچه در ذهن ما وجود دارد کمی متفاوت باشد . س- این تفاوت در چیست؟ ج- در فقه سیاسی شیعی منبع مشروعیت تابع این معادله است که حکومت حق امام معصوم است و در زمان غیبت امام (عج) این حق به روحانیت منتقل می شود که همان ولایت فقیه است، این اندیشه ی غالب و اکثریت است . اما در میان سازمانها و تشکلها و جریانات اسلامگرای غیر شیعی صرف نظر از دیدگاههای تاریخی و نادیده گرفتن اندیشه هائی که هر حاکمی را ولی امر می پندارد آنچه فعلاً مرسوم است اینست که هر شخصی خارج از صنف روحانیون می تواند این رسالت را پی گیری کند، کما اینکه بسیاری از موسسین، مرشد،دبیرکل و اعضای موثر احزاب ،سازمانها و تشکلهای اسلامگرا غیر روحانی و فارغ التحصیلان رشته های فنی مهندسی، پزشک و یا دانش آموخته های رشته های علوم انسانی هستند. مثلاً بن لادن دانش آموخته ی رشته ی بازرگانی ، دکتر ایمن الظواهری پزشک، دکتر راشد الغنوشی تونسی، فلسفه از سوربون پاریس، دکتر حسین محمود دبیر کل کنونی اخوان مصر فارغ التجصیل رشته ی فنی ،دکتر عبدا.. رمضان رشته فنی از دانشگاهی در آمریکا و این لیست به همین نحو در تشکلهای حماس - جهاد اسلامی – اخوان المسلمین و جبهه نجات الجزایر،القاعده و غیره می تواند باشد . بله فتوی و مواضع جانبدارانه ی شیخ یوسف القرضاوی یا حضور شیخ احمد المحلاوی و یا شیخ حافظ سلامه یا شیوخ الازهر و ائمه ی جمعه و جماعت در راهپیمائیهای مردم مصر این فائده را داشته که عده ائی رئیس جمهور مصر حسنی مبارک را ولی امر می دانستند و حرکت علیه او را خروج علیه ولی امر و حرام می پنداشتند. حرکت روحانیون این شبهه را برطرف می کند . ولی نباید فراموش کنیم که در مصر تعیین رئیس الازهر با رئیس جمهور و تعیین ائمه جمعه و جماعت از طریق دولت صورت می گیرد . قبلاً در مقاله ائی منشتر شده در همین روزنامه مسئله با تفصیل بیشتری مورد بحث قرار گرفته است در همین راستا در کشور همسایه خودمان ترکیه، دولتی برسرکار است که مدعای اسلامی بودن دارد در حالیکه رئیس جمهور و نخست وزیر و اعضای دولت و چهره های اصلی حزب حاکم غیر روحانی هستند . نکته ی مهم دیگر اینست که در طرح اسلامی شدن دولت مصر یک خطر بالقوه نیز نهفته است . س- این خطر به نظرشماچیست؟ قبلاً در مقاله ائی تحت عنوان خاورمیانه ی جدید در روزنامه ندا...این موضع مبسوط بیان کرده ام، اما چکیده ی مسئله اینست که طرح آمریکائی اسرائیلی خاورمیانه ی جدید بر دو پایه ی نزاع مذهبی و قومی بناشده است، آنان می خواهند با کمک جریانات تندرو و افراطی اسلامی هم به « اسلام هراسی»در جهان دامن بزنند وهم از این حربه برای شعله ور ساختن نزاعهای مذهبی و قومی و رواج برادر کشی و انتشار نفرت و راه اندازی جنگ صفویه و عثمانی منطقه را درگیر بی ثباتی کنند. آنها تور بزرگی پهن کرده اند که خیلی ها ممکن است در آن گرفتار شوند . جنگ نرم آنها در منطقه پاتک امنیتی ، اطلاعاتی ، تبلیغاتی است و متاسفانه ممکن است عده ائی به دلیل عدم تحلیل صحیح مسئله ناخواسته امداد رسانی کنند. لذا در شرایط کنونی اسلام خواهی درمصر مانند یک شمشیر دو دم و دو لبه است و باید هر دو روی این سکه را دید . این شعاری است که ممکن است ازمنابع مختلفی تغذیه شود، بایداین تفاوتهادرتحلیلهای مامدنظرقرارگیرد. س- تحلیل مواضع آمریکا در مسئله مصر چگونه است ؟ ج- آمریکائیها تاکنون 5 تا 6 بار مواضع خود را تغییر داده اند، شاید یکی از علل آن غافلگیرانه بودن حرکت مردم مصر و سرعت حوادث باشد. از طرفی آنها نمی خواهند فضای سیاسی مصر ضد آمریکائی شود و یا مثل پیروزی انقلاب اسلامی ایران آچمز شوند. لذا با کارتهای مختلفی بازی خود را پیش می برند و اگر بتوانند عمر سلیمان را حفظ کنند با کمترین تلفات یعنی آل مبارک، شاید موفق شوند بخشی از خواسته های خود را در مصر محقق سازند. یکی از مهمترین خواسته های آنان نجات قرارداد صلح کمپ دیوید است، از طرفی آنان می دانند انقلاب مصر شمارش معکوس برای اسرائیل و دیکتاتورهای منطقه است و تشکیل حکومتهای مردمی و دمکرات درمنطقه به گسترش اسلام اعتدال گرا ومیانه یاهمان جریان «الوسط»و رواج عدالت اجتماعی و توسعه و پیشرفت مردم خاورمیانه کمک فراوانی خواهد کرد و در این میان بازنده اصلی ماجرا اسرائیل و آمریکا ودیکتاتورها ومستبدین خواهند بود. لذا آنان سعی خواهند کرد با کارت افراطی گری و جریانات تکفیری و امثال آنها نمونه ی مدل عراقی از لحاظ گسترش نا امنی و ترس و وحشت را دنبال کنند. اما همه چیز به مردم و جوانان مصر بستگی دارد. فرار مبارک در 22 بهمن را باید به فال نیک گرفت زیرا حرکت آزادیخواهانه و آگاهی بخش برگشت ناپذیر است . جوهر ضد استبدادی حرکت مردم مصرچیزی است که حداقل به دیگر نقاط خاور توسعه خواهد یافت. س- حوادث آینده ،کشورمصر را به کدام سمت خواهد برد؟ ج- فعلاً ارتش مصر که مواضع بسیار حکیمانه داشته و توانسته است اعتماد مردم مصر را جلب کند. همین مسئله هزینه های طرفین نزاع را به حداقل رسانده است. ولی سرعت حوادث به گونه ائی است که شاید تا زمان چاپ روزنامه ما اخبار غافلگیر کننده یی بشنویم! سال 2011 میلادی سال غافلگیری در خاورمیانه است و باید هر لحظه منتظر اخباری ازنوع آنچه در مصر اتفاق افتاده درکشورهای دیگر نیز بود. حادثه غافلگیرکننده بعدی از کجا خواهیم شنید؟ باید منتظر ماند و شنید.

انقلاب مصر و شمارش معکوس(مصاحبه باندای هرمزگان)

س- چرا نهضت مردم مصر در کانون توجهات قرار گرفته است ؟
ج- مصر همیشه در جغرافیای اسلامی تاثیر گذار بوده و هست همچنین تنها کشور بزرگ اسلامی عربی است که با اسرائیل مرز مشترک دارد لذا مواضع آنان در مورد فلسطین اشغالی برای مسلمانان،اعراب و جهان غرب و اسرائیل بسیار مهم است . از طرفی در جهان امروز که دهکده ی جهانی است همه چیز در تاثیر و تاثر متقابل است و با توجه به پیشرفت تکنولوژیک و فن آوریهای ارتباطی در حوزه ی مدیا شاید تحولات مصر با سرعت بیشتری از تاثیرات پیروزی انقلاب اسلامی ایران منطقه را متحول سازد کما اینکه امروز سخن از دمینوی تحولات و تغییر زده می شود .
س- حکومت جدید مصر چگونه خواهد بود ؟
ج- این مسئله مربوط به آینده است و هیچکس نمی تواند با قاطعیت آنرا پیش گوئی کند. فاکتورها و متغیرهای زیادی در شکل گیری دولت آینده ی مصر موثر است لذا باید منتظر ماند تا بدانیم اراده ی ملت مصر بر چه چیزی تعلق خواهد گرفت ،طبیعی است انتخاب آنها مورد احترام همه است .
س- آیا حکومت آینده ی مصر می تواند اسلامی باشد؟
ج- این گزینه نیز یکی از امکانهای موجود در صحنه ی سیاسی مصر است ولی هیچ چیز قطعیت ندارد از طرفی وقتی صحبت از اسلامی بودن می شود باید به تفاوتها توجه شود ممکن است مسئله با آنچه در ذهن ما وجود دارد کمی متفاوت باشد .
س- این تفاوت در چیست؟
ج- در فقه سیاسی شیعی منبع مشروعیت تابع این معادله است که حکومت حق امام معصوم است و در زمان غیبت امام (عج) این حق به روحانیت منتقل می شود که همان ولایت فقیه است این اندیشه ی غالب و اکثریت است . اما در میان سازمانها و تشکلها و جریانات اسلامگرای غیر شیعی صرف نظر از دیدگاههای تاریخی و نادیده گرفتن اندیشه هائی که هر حاکمی را ولی امر می پندارد آنچه فعلاً مرسوم است اینست که هر شخصی خارج از صنف روحانیون می تواند این رسالت را پی گیری کند کما اینکه بسیاری از موسسین، مرشد،دبیرکل و اعضای موثر احزاب ،سازمانها و تشکلهای اسلامگرا غیر روحانی و فارغ التحصیلان رشته های فنی مهندسی، پزشک و یا دانش آموخته های رشته های علوم انسانی هستند.
مثلاً بن لادن دانش آموخته ی رشته ی بازرگانی ، دکتر ایمن الظواهری پزشک، دکتر راشد الغنوشی تونسی، فلسفه از سوربون پاریس، دکتر حسین محمود دبیر کل کنونی اخوان مصر فارغ التجصیل رشته ی فنی ،دکتر عبدا.. رمضان رشته فنی از دانشگاهی در آمریکا و این لیست به همین نحو در تشکلهای حماس - جهاد اسلامیاخوان المسلمین و جبهه نجات الجزایر،القاعده و غیره می تواند باشد . بله فتوی و مواضع جانبدارانه ی شیخ یوسف القرضاوی یا حضور شیخ احمد المحلاوی و یا شیخ حافظ سلامه یا شیوخ الازهر و ائمه ی جمعه و جماعت در راهپیمائیهای مردم مصر این فائده را داشته که عده ائی رئیس جمهور مصر حسنی مبارک را ولی امر می دانستند و حرکت علیه او را خروج علیه ولی امر و حرام می پنداشتند حرکت روحانیون این شبهه را برطرف می کند . ولی نباید فراموش کنیم که در مصر تعیین رئیس الازهر با رئیس جمهور و تعیین ائمه جمعه و جماعت از طریق دولت صورت می گیرد . قبلاً در مقاله ائی منشتر شده در همین روزنامه مسئله با تفصیل بیشتری مورد بحث قرار گرفته است در همین راستا در کشور همسایه خودمان ترکیه، دولتی برسرکار است که مدعای اسلامی بودن دارد در حالیکه رئیس جمهور  و نخست وزیر و اعضای دولت و چهره های اصلی حزب حاکم غیر روحانی هستند . نکته ی مهم دیگر اینست که در طرح اسلامی شدن دولت مصر یک خطر بالقوه نیز نهفته است .
س- این خطر به نظرشماچیست؟

قبلاً در مقاله ائی تحت عنوان خاورمیانه ی جدید در همین روزنامه همین موضع مبسوط بیان شده است اما چکیده ی مسئله اینست که طرح آمریکائی اسرائیلی خاورمیانه ی جدید بر دو پایه ی نزاع مذهبی و قومی است آنان می خواهند با کمک جریانات تندرو و افراطی اسلامی هم به " اسلام هراسی"در جهان دامن بزنند هم از این حربه برای شعله ور ساختن نزاعهای مذهبی و قومی و رواج برادر کشی و انتشار نفرت و راه اندازی جنگ صفویه و عثمانی منطقه را درگیر بی ثباتی کنند.
آنها تور بزرگی پهن کرده اند که خیلی ها ممکن است در آن گرفتار شوند . جنگ نرم آنها در منطقه پاتک امنیتی ، اطلاعاتی ، تبلیغاتی است و متاسفانه ممکن است عده ائی به دلیل عدم تحلیل صحیح مسئله ناخواسته امداد رسانی کنند. لذا در شرایط کنونی اسلام خواهی درمصر مانند یک شمشیر دو دم و دو لبه است و باید هر دو روی این سکه را دید . این شعاری است که ممکن است ازمنابع مختلفی تغذیه شودبایداین تفاوتهادرتحلیلهای مامدنظرقرارگیرد.
س- تحلیل مواضع آمریکا در مسئله مصر چگونه است ؟
ج- آمریکائیها تاکنون 5 تا 6 بار مواضع خود را تغییر داده اند شاید یکی از علل آن غافلگیرانه بودن حرکت مردم مصر و سرعت حوادث باشد از طرفی آنها نمی خواهند فضای سیاسی مصر ضد آمریکائی شود و یا مثل پیروزی انقلاب اسلامی ایران آچمز شوند.
لذا با کارتهای مختلفی بازی خود را پیش می برند و اگر بتوانند عمر سلیمان را حفظ کنند با کمترین تلفات یعنی آل مبارک شاید موفق شوند بخشی از خواسته های خود را در مصر محقق سازند یکی از مهمترین خواسته های آنان نجات قرارداد صلح کمپ دیوید است از طرفی آنان می دانند انقلاب مصر شمارش معکوس برای اسرائیل و دیکتاتورهای منطقه است و تشکیل حکومتهای مردمی و دمکرات درمنطقه به گسترش اسلام اعتدال گرا ومیانه یاهمان جریان "الوسط"و رواج عدالت اجتماعی و توسعه و پیشرفت مردم خاورمیانه کمک فراوانی خواهد کردو در این میان بازنده اصلی ماجرا اسرائیل و آمریکاودیکتاتورهاومستبدین خواهند بود لذا آنان سعی خواهند کرد با کارت افراطی گری و جریانات تکفیری و امثال آنها نمونه ی مدل عراقی از لحاظ گسترش نا امنی و ترس و وحشت را دنبال کنند اما همه چیز به مردم و جوانان مصر بستگی دارد فرار مبارک در 22 بهمن را باید به فال نیک گرفت حرکت آزادیخواهانه و آگاهی بخش برگشت ناپذیر است .جوهرضداستبدادی حرکت مردم مصرچیزی است که توسعه خواهدیافت. .
س- حوادث آینده ،کشورمصر را به کدام سمت خواهد برد؟
ج- فعلاً ارتش مصر که مواضع بسیار حکیمانه داشته توانسته است اعتماد مردم مصر را جلب کند همین مسئله هزینه های طرفین نزاع را به حداقل رسانده است ولی سرعت حوادث به گونه ائی است که شاید تا زمان چاپ روزنامه ما اخبار غافلگیر کننده بشنویم .
سال 2011 میلادی سال غافلگیری در خاورمیانه است .بایدمنتظراخباری ازنوع آنچه درمصراتفاق افتاده درکشورهای دیگرنیزبود.حادثه غافلگیرکننده بعدی ازکجاخواهیم شنید؟