نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

چند نکته پیرامون هفته ی وحدت


در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران هفته ای به نام وحدت وجود دارد که علاوه بر برگزاری جشن ، رهبران و مسئولین بر وحدت و همبستگی مذاهب در ایران تاکید می کنند . پیرامون آن چند نکته بیان می شود امید است مفید و سودمند واقع شود انشاء الله .
-1
معمولاً منشاء ظاهری اختلافات چند چیز است ، الف – نژادی : فارس، عرب ، ترک ،بلوچ، کرد و ... ب- قبیله و قوم
ج- مرزهای سیاسی جغرافیایی یا ملیت : ایرانی ، پاکستانی ، عراقی، مصری، اماراتی  و ....
د- مذهب : سنی ، شیعه ، اباظی ، اسماعیلی ، علوی و ...
اختلافات الف  و ب با تربیت صحیح اسلامی و رشد فرهنگی قابل دفع است .
رسالت حل اختلاف مذهبی بر عهده ی علماء راستین مذاهب و همکاری مسلمین و مومنین است و به جز آنچه عوام و جاهلین می گویند یا دانایان وابسته که ماموریت ایجاد تفرقه و اختلاف و فتنه گری دارند اصل اختلاف بین سنی و شیعه در اصول و فروع کمتر از ده مورد است که قابل بحث و تحلیل است . یکی از راههای عملی اینست که جلو گروه اقلیتی که طعن بر خلفاء راشدین و زوجات پیامبر را تحسین می کنند گرفته شود و از رفتارهای تفرقه افکنانه جماعتی که ائمه ی شیعه و باورهای آنان را مورد حمله قرار می دهند ممانعت به عمل آید . نوشتن کتاب در دفاع از یزید و شمر بر علیه امام حسین (ع) که سرور جوانان اهل بهشت است یا اصرار بر اینکه شیعه به تحریف قرآن قائل است و امثال این موارد از جمله حرکتهای تفرقه افکنانه است . فتوای تکفیر و تفسیق و امثال آن تعطیل و از کاربرد خشونت بر علیه همدیگر جلوگیری شود . هیچ فقیه و مجتهد شیعی در رساله های عملیه ی خود توهین به خلفاء را جائز نشمرده تا چه برسد به آنکه آنرا تحسین کند، از طرفی اجماع علماء اهل سنت بر وجوب محبت و احترام به اهل بیت و ائمه گواهی می دهد . کشورهای کانادا و هند و امثال آن ، کشورهای چند فرهنگی و چند مذهبی است که مردم یاد می گیرند چطور به صورت مسالمت آمیز در کنار هم زندگی کنند و به عقاید همدیگر احترام بگذارند مطمئناً مردم مسلمان صاحب ارزش ها و اصول تربیتی دینی هستند که می تواند آنان را متمدن و مدرن تر از بقیه تربیت کند .
2
-اختلاف در مرزها و ملیتها، اختلافی است که سیاستمداران در کشورهای اسلامی مسئول رفع و دفع آن هستند ، وقتی کارها به دست سیاستمداران باشد باید منتظر هر حادثه ی ناگواری بود مگر سیاستمدارانی که کنترل درونی و بیرونی دارند و براساس آراء واقعی مردم حکومت می کنند . لذا از باب مقدمه ی واجب واجب است حل این مسئله نیازمند اصلاح حکومتها و شیوه ی زمامداری آنان است وگرنه برای منافع و مطامع پست دنیوی خود بی خردانه چه بسا نزاعها را به درگیری نظامی و استفاده ی ابزاری از دین و مذهب نیز بکشانند. حمله ی ددمنشانه ی صدام علیه انقلاب یک نمونه ی آنست . از طرفی 27 کشور اروپائی که قرنها در جنگ و نزاع دائمی بودند و مسبب اصلی شعله ورشدن دو جنگ جهانی اول و دوم هستند از خواسته ها و مرزهای ملی به نفع اروپایی واحد دست کشیده اند و حتی پول واحد به نام یورو دارند اگر آنها توانسته اند ماهم می توانیم اما مقدماتی دارد که امیدواریم جنبش مردم مسلمان تونس و مصر و بحرین و دیگر کشورها در کنار جمهوری اسلامی طلیعه ی آن باشد و روزی شاهد اتحادیه ای از کشورهای اسلامی باشیم که قوانین گمرگی و حتی پول واحد داشته باشند و مسافرت در آن با کارت شناسائی بدون گذرنامه و ویزا صورت گیرد .
دانشگاهها و مراکز علمی و حوزه های علمیه نزدیکترین همکاریها داشته باشند و این موجب انباشت سرمایه و دانش و در نتیجه توسعه و پیشرفت و رفاه مسلمانان شود .

نظرات 1 + ارسال نظر
محمدرضا مهدی چهارشنبه 18 اسفند 1389 ساعت 10:15 ق.ظ http://www.salamtwo.com

با سلام .
وحدت در قرآن محمد (ص)عبارت است تفکر توحیدی( امت واحد) ولی متاسفانه اعراب جاهلی انرا تبدیل به اسلام عربی نمود.
تنها دیدگاه جهانی برای آینده اسلام است. دین, صلح و دوستی. ولی سوال اینست کدام اسلام؟
اسلام خدائی (جهان وطنی) یا اسلام عربی (قومی گرائی و ملی گرائی)

سوره ال عمران آیه 19 دین نزد خدا اسلام است…

سوره ال عمران آیه 85 کسی که جز اسلام را بعنوان دین بپذیرد از او پذیرفته نمی شود.
پس می بینیم دین نزد تمام پیام آوران اسلام بوده و حضرت محمد(ص) اولین عربی است که به اسلام ایمان می آورد. انعام آیه 14 و 163 الزمر آیه 11-12
در رابطه با اسلام

کلمه اسلام از شهر اورشلیم گرفته شده (Urshalem). در زمان حضرت ابراهیم سفر پیدایش باب 14 آیه 18ملک صدیق و ملک سالیم نان و شراب بیرون آورد و او کاهن خدای تعالی بود.
سور انعام 127-
آنانراست خانه سلام (دارالسلام )نزد پرورگار خویش و اوست دوست ایشان بدانچه
بودند میکردند.
یونس25
25- و خدا میخواند به سوی خانه سلام ( اورشلیم) و هدایت کند هرکه را خواهد به سوی راهی راست.
کلمه اسلام در زبان عبری به معنی صلح (Peace) می باشد و آن تائید می شود با عبرائیان باب 7 آیه 2

همانطور که می بینیم در زمان حضرت ابراهیم Urshalem در زمان حضرت عیسی Jerusalem در زمان حضرت محمد(ص) Mosalem و هر سه در کلمه سلام مشترک می باشند.

پس همانطور که می بینیم یهودیت و مسیحیت و محمدی شاخه ای از اسلام است.

سوره حج آیه 78

خداوند برای شما در دین بیچارگی قرار نداده است این آئین پدر شما ا براهیم است او شما را مسلمان نامیده است تا قبل از آن که این شریعت (منظور حضرت محمد) آمده باشد.
اورشلیم یا بیت المقدس
کنعانیها اولین گروه موحد در این منطقه بودند اند که در این سرزمین میزیسته اند و آنرا (اورسالم) نامیدند.اورسالم نامی ترکیبی از دو واژه‌ی «اور» و «سالم» است.
«اور» کلمه ای سومری به معنای شهر است و در زبان عبری نیز اور را آتش،روشنایی و مقدس ترجمه کرده‌اند. این واژه را در کلماتی چون اورمیه (آب مقدس)، اورمزد (روشن‌مقدس) نیز می‌توانیم مشاهده بکنیم. «سالم»نیز به مفهوم صلح،سلامتی و آرامش ذکر شده‏. ترکیب این دو واژه اورسالم را نتیجه میدهد که به معنای شهر سلامتی و صلح و آرامش است.
اورسالم نزد یهود به "یروشالایم" (יְרוּשָׁלַיִם)‎ و فراعنه به "اوشامام" و یونان و روم به "هیروسولیما" و نزد غرب به "جروسالم"(Jerusalem) * (Holy land) شهرت یافت. مسلمین و اعراب آن را بیت المقدس (شهر قدس) نامیدند که همان ترجمه‌ی اورسالم (مدینة السلام) است. این شهر در طول تاریخ نام‌های دیگری چون ارین ئیل، ایلیا، بیت همیقداش‏، ایلیا‌کاپیتولینا را نیز به خود دیده است که در حال حاضر استعمال نمی‌شود.
خلاصه ای از وبلاک mrmahdi.blogfa.com یا سایت www.salamtwo.com
با تشکر : م- مهدی




برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد