نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

آدرس غلط درانتخاب روحانی ندهیم.مصاحبه باندای هرمزگان

س ـ آراء ریخته شده به صندوق دکتر روحانی چگونه قابل تحلیل است؟ 
ج ـ اولاً لازم است این پیروزی را تبریک گفت. انصافاً نتایج انتخابات و حضور حماسی مردم، دنیا را شگفت زده کرد. ایران و نظام جمهوری اسلامی را بیمه کرد. مردم خواهان تغییر بودند و به رهبران اصلاح طلب و تشکلها و احزاب اصلاح طلب لبیک گفتند و در کمال آرامش نامزد ائتلاف را به عنوان نماینده جریان اعتدال و اصلاح طلب برگزیدند. آنچه مسلم است در سبد آراء روحانی هیچ رای قابل توجه تشکیلاتی اصولگرا وجود ندارد. کاندیدای راست میانه یعنی جامعه مدرسین و حزب موتلفه دکتر ولایتی بود و کاندیدای راست اقتدارگرا دکتر جلیلی بود. قالیباف و رضائی نیز خود را در اردوگاه اصول گرایان تعریف می کردند پس اصولگرایان در مقابل دکتر روحانی بودند. لذا نباید عده ای آدرس اشتباهی بدهند. شعار مردم هوادار ایشان نیز مشخص است که عبارت بود از: رهبری تشکر تشکر. 
دورد بر روحانی سلام بر عارف. درود بر هاشمی سلام بر خاتمی. 
در پیام تشکر دکتر روحانی نیز صراحتاً از هاشمی و خاتمی یاد شده است. بله در مقام اجراء ایشان رئیس جمهور تمامی مردم ایران است و ممکن است در کابینه ائتلافی خود از جناح اصولگرا نیز استفاده کند و این مسئله تابع شرایط سیاسی و معادلات قدرت در کشور است و این واقعیتی است که نمی شود نادیده گرفت. ولی نمی شود آراء ایشان را مصادره به مطلوب کرد. آنچه دراین شرائط مهم است توجه به اولویت های کشور است. 
س ـ تفاوت انتخابات 92 با دوم خرداد 76 در چه بود؟ 
ج ـ مشابهت ها و تفاوت ها در این دو حرکت هست اما هر دو از مصادیق حماسه سیاسی مردم ایران است ولی اگر به یک شباهت اشاره کنم اینست که در هر دو انتخابات اصلاح طلبان پیشتاز بودند و هر دو حاوی درس های مستقیم و غیر مستقیم است که امیدواریم همه از آن عبرت بگیریم. اگرسه حادثه را  با هم تحلیل کنیم  عظمت رفتار مردم ایران و رهبران آنها بهتر فهمیده می شود. نتایج بهار عربی که برای نمونه در مصر شاهدآنیم، وقایع پارک گزی و میدان تقسیم استانبول و رفتار بسیار عاقلانه و مدنی مردم ایران در 24 خرداد و آشتی مردم با صندوقهای رای، اگر به سه ضلع این مثلث با هم نگاه شود پیامهای زیادی می شود فهمیدالبته اگربا بصیرت مشاهده کرد. 
اما تفاوت عمده این دو انتخابات شاید این باشد که درانتخابات 92 مردم جزئیات بیشتری از خواسته های خودازرئیس جمهورآینده رامطرح کردندوحرکت آنان مطالبه محورتراست.

س-نمادی ترین شعارپس ازپیروزی به نظرشما چیست؟

ج-"الیو م یوم المرحمه "درفتح مکه عده ائی شعار می دادند "الیوم یوم الانتقام " وپیامبر فرمودند "الیوم یوم المرحمه "امروز روز گذشت وعفو است نبایدفراموش کنیم که اصلاح طلبان جام اخلاق این مسابقه رانیز بردند.

رفتار اخلاق مدارانه همراه با صبر و تحمل و بردباری در رفتار خاتمی و هاشمی رفسنجانی و حرکت متواضعانه و معقولانه دکتر عارف به اوج خود رسید و با پاسخ بسیار خوب روحانی و موج مردمی مواجه شد. اصلاح طلبان هیچ محکمه و دادگاهی ندارند وظیفه ما به عنوان سیاستمدار باید کاستن از رنج و درد مردم باشد وگرنه رسیدگی به هشت سال گذشته در کشوری که قانون حاکم است با محاکم قانونی است. پیام ما "ایران برای همه ایرانیان" است. پیام ما پیام رحمت و وحدت است. پیام ما همراهی با رئیس جمهور منتخب و پی گیری مطالبات مردم است. 
س ـ شما به عنوان رئیس ستاد اصلاح طلبان وظیفه اعضاء ستاد را پس از پیروزی چه می دانید؟ 
ج ـ ستاد انتخاباتی موضوعیت خود را پس از پیروزی از دست خواهد داد و عملاً جایگاه حقوقی نخواهد داشت زیرا دولت جدید تشکیل خواهد شد ولی احزاب و گروه های اصلاح طلب فعالیت های خود را خواهند داشت و علاقمندان می توانند در این نهادها به فعالیت بپردازند. 
س ـ همیشه پس از پیروزی سیاسی مالکین جدیدی مدعی ملکیت می شوند فرصت طلب ها، منفعت طلبان و امثال آنها چه باید کرد؟ 
ج ـ متاسفانه اینها که نام بردید موریانه هائی هستند که بنیان انقلاب و این خانه را مورد حمله قرار داده اند همه جا هستند آگاهی و بصیرت سد راه آنهاست از طرفی عظمت کار به گونه ائی است که امیدواریم اینها توسط مسئولین و مردم پس زده شوند.این امواج این کفهای روی آب رانخواهدپذیرفت.

مصاحبه باروزنامه ندای هرمزگان

س: شرایط اصلاح طلبان در انتخابات پیش رو چگونه ارزیابی می شود؟ 
ج ـ پس از رد صلاحیت صورت گرفته شده، اصلاح طلبان کاندیدای اختصاصی در انتخابات پیش رو ندارند ولی حاضر به قهر با صندوق های آراء نیز نیستند. 
س: چه امکاناتی در اختیار دارند؟ 
ج: از میان دو کاندیدای غیر اصولگرا یعنی آقایان روحانی و عارف امیدوارند با ائتلاف آنها و ماندن یک نامزد انتخاباتی در صحنه موجی که در جامعه با رد صلاحیت هاشمی به خاموشی و سردی گرائیده است در هفته پایانی تبلیغات دوباره خیز بر دارد. 
س: این امیدواری تا چه حد واقع بینانه است؟ 
ج: اصل امید بر ناامیدی رحجان دارد با وضعیتی که در جامعه قابل رصد کردن هست این امیدواری تا حد زیادی واقع بینانه است اگرچه دامنه ی آن نمی تواند بسیار بلند باشد، شاید این موج حماسه ساز شود. 
من وضعیت اصلاح طلبان را مصداق این آیه قرآن می دانم ک فرمود:« یخرج الحی من المیت » از یک شرایط مرده موجود زنده ائی خارج می شود این روند پیشرونده است. 
س: اگر ائتلاف صورت نگیرد چه وضعیتی ایجاد خواهد شد؟ 
ج: عدم ائتلاف جفای به اصلاح طلبان و بدنه اجتماعی آنان و مردم است و مسئولیت مستقیم آن متوجه دو نامزد انتخاباتی و رهبران و تصمیم سازان جریان اصلاح طلب است. دوست نداریم در چنین وضعیتی قرار بگیریم. 
س: ائتلاف تا چه حد در پیروزی نامزد انتخاباتی موثر است؟ 
ج: نفس ائتلاف و همدلی تبلیغ فرهنگ همکاری است که ما منادی آن هستیم مطمئناً این گذشت از چشم مردم قدر شناس نادیده و پنهان نمی ماند و در خاطره ها خواهد ماند. 
ائتلاف، اصلاح طلبان را برای موفقیت در مرحله اول و یا قرار گرفتن به عنوان رقیب اصلی در مرحله دوم در موقعیت برتر قرار خواهد داد. 
س: در صورت ائتلاف وضعیت ستادهای استان چگونه خواهد بود؟ 
ج: خوشبختانه در استان هیچ مشکل و مسئله ائی که مانع باشد وجود ندارد.