نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

مصاحبه با ندای هرمزگان

در آستانه سال جدید هستیم، نوروز برای ایرانیان چه جایگاهی دارد؟ 
نوروز برای ما جمع طبیعت و فطرت است انگار تولدی دیگر است. مردم ما ملت رنگ و شادی بودند، پیوند یافته با روشنائی و نور آب و گل و رنگ سرخ لعل و یاقوت به همین دلیل این همه شاعر و صوفی و عارف در تاریخ ادبیات فارسی آمده اند و خواهند آمد. اما تاریخ این ملت همیشه پیروزی و جشن و سرور نبوده، شکست و حزن و اندوه و حرمان نیز داشته اگر روز و نور بوده شب و تاریکی نیز بوده است. 

و نوروز برزخ این دو یعنی نور و تاریکی است. مرحوم طه حسین در کتاب خاطرات خود وصف فرا رسیدن شب در شهر قاهره آورده است: 

"آهسته و آرام و باوقار به پیش رفت. با دست سیاه و پهن خود، آن چیزها و آن مردم را لمس کرد. چراغها خاموش شد. فریادها به خاموشی گرایید. خواب مانند دزدان با احتیاط و بی خبر برآن گروه وارد شد و تمام اهل محله را در بغل خود پنهان کرد ." نوروز، روز تازه و جدید که در آن خاطره شب می بایست مایه قصه شود. 

چون ابر به نوروز رخ لاله بشست 
بر خیز و جام باده کن عزم درست 
کاین سبزه که امروز تماشا گر توست 
فردا همه از خاک تو بر خواهد رست 
مطلع سال 94 چه خواهد بود؟ 
شاید تفاهم اتمی و لغو تحریم ها بزرگترین پیروزی نظام و دولت در سال 94 خواهد بود . و اگر در شورای امنیت سازمان ملل مصوبه شود تضمین جهانی برای لغو تحریم ها به دست می آید و این به معنی دست و پا بسته شدن جمهوریخواهان آمریکا و مخالفین این توافقنامه خواهد بود. 

فکر می کنید این به معنی تغییر در جایگاه بین المللی و منطقه ایی ایران است؟
علاوه برآنچه که گفته شد، فعالیتهای ایران در دفع داعش و شواهد های دیگر همه حکایت از این دارند که تحولات منطقه عمق راهبردی دارد و پیروز اول آن نظام جمهوری اسلامی ایران است. 

سال آینده دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان برگزار می شود چه تحلیلی در این زمینه هست با توجه به اینکه علائم فعالیت ها از سوی کاندیداهای مجلس دیده می شود؟ 

واقعیت امر اینست که راجع به انتخابات مجلس از حالا سخن گفتن به معنای چیدن زود هنگام میوه است و میوه کال مشتری ندارد. سال 94 سال پرحادثه ائی است لذا ممکن است سرعت تغییرات سیاسی خصوصاً در دسته بندی ها و بلوک قدرت با تحلیل هایی که از حالا می شود همخوانی نداشته باشد هر چیزی در وقت خودش نیکوست. 
اصلاح طلبان چه خواهند کرد؟ 

همان کاری که درانتخابات سال 92 و ریاست جمهوری انجام دادند. اصلاحات هیچگاه دست بسته نبوده و در آینده نیز با گشایش بیشتری شاهد فعالیت اصلاح طلبان خواهیم بود.خبر های مربوط به این فعالیت ها و کنش های سیاسی در سطح استان که حاکی از نشاط و پویایی نیروهاست مهر تاییدی بر این مدعاست. 
در خصوص حوزه فرهنگ وضعیت چگونه است ؟ 
دولت در سیاست گذاری های خود موفق بوده است و خوشبختانه در هرمزگان فعالیت های خوبی در همین چندماهه صورت گرفته است. 

این راه بی پایانی است ولی باید گام های کوتاه برداشت خوب است فعالین این حوزه همه ابعاد مختلف این شرایط را درک کنند. 

اولویت های حوزه اجرائی استان چیست؟ 
هنوز آموزش و پرورش و بهداشت و درمان از جمله اولویت های اصلی استان هرمزگان است. اگر چه دولت ها مسائل خاص خود را دارند از جمله هنوز شاکله اصلی در سیاست های داخلی تبیین نشده است و نوعی سردرگمی در تحلیل مسائل وجود دارد اما بعضی سیاست را علمی می دانند که می آموزد چه کسی می برد؟ چه می برد ؟کجا می برد؟ چگونه می برد ؟و چرا می برد؟ 
دور نمای مسائل از نگاه استانی چگونه است؟ 
مسائل استان جدا از مسائل ملی قابل تحلیل نیست ولی آنچه در استان شاهدیم در سه بعد سیاسی ـ اقتصادی و فرهنگی قابل بررسی است. اینکه تصور کنیم همه چیز در سیاست خلاصه می شود بیشتر به افسانه شبیه است تا حقیقت. خداوند می فرماید (( ان الله لا یغیروا ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم )) تا تغییر درونی وانفسی صورت نگیرد تغییر آفاقی ممکن نیست. رفتن و آمدن باید نوروزی باشد. هجرت از تاریکی به نور و هجرت از زمستان به بهار، بهار دلها،  جمع فطرت و طبیعت است.