نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

دو پله ی منبر

مولوی سید محمد مرتضی جونپوری هندی نامه ای خدمت عالم جلیل محدث نوری صاحب مستدرک الوسائل نوشته و از وضعیت بد و ناصحیح روضه خوانان شبه قاره شکایت می کند و از مرحوم نوری می خواهد که در اصلاح روضه خوانان و آداب منبر مطالبی مکتوب سازد، تا شاید چاره حرص و بی باکی و اصرار آنان در نشر دروغ و اکاذیب و مجعولات شود. اما دریغ و افسوس که به تعبیر مرحوم نوری آب از سرچشمه گل آلود است و اگر اهل علم مسامحه نمی کردند و از گفتن اکاذیب نهی می کردند کار خرابی به اینجا نمی رسید. با این توضیح وی کتاب شریف لولو و مرجان در آداب اهل منبر را نگاشت و دو شرط اخلاص و صدق را به جای دو پله منبری که اهل منبر از آن بالا می روند از شرایط روضه خوانی صحیح نامید. علمای راستین حساسیت فوق العاده ای در آداب منبر و روضه خوانی از گذشته تا حال ابراز کرده اند از جمله مرحوم شهید مطهری با سخنرانیهایش که تحت عنوان حماسه حسینی چاپ شده است..
 الف-تا جائیکه می دانیم شیوه ائمه طاهرین تشویق شعرا به سرودن مراثی در رثای شهادت امام حسین (ع) بوده و به زنده نگه داشتن خاطره عاشورا، شیعیان خود را تحریض و تشویق می کردند و به احادیث صحیحه از آن بزرگواران این مسئله در حد عبادت و مستحب موکد البته با شرایط آن بالا رفته است. از میان تمامی مصائبی که بر خاندان اهل بیت پیامبر (ص) گذشته آن بزرگواران تاکید بر واقعه عاشورا و شهادت امام حسین (ع) داشتندکه  بسیار هوشمندانه و مطابق با تعالیم انسان ساز و آزادبخش اسلام است. کما اینکه تکیه بر مهمترین  مسئله از میان مسائل مشابه با اصول تبلیغی نیز همگام است..
ب ـ پس از حاکمیت خاندان صفوی در ایران به دلایل سیاسی یا با انگیزه عکس العملی وواکنشی نسبت به محرومیت های گذشته شیعیان، حاکمان وقت و بعضی از علما آنزمان به این تشخیص رسیده بودند که دایر مصائب اهل بیت از حوزه عاشورا و واقعه کربلا به زمینه های دیگر نیز کشیده و برای مردم بیان شود. همچنانکه به دلیل نبودن نوشته های تحقیق شده یا دلائل دیگر که مجال بیان آن نیست، ذکر مصائب اهل بیت خصوصا واقعه عاشورا متاسفانه با مطالبی خلاف واقع و خرافه نیز آلوده شد. و امروز این مسئله از محتوی به شکل نیز سرایت کرده و خواندن با لحن آوازه خوانان یا نشان دادن شور و هیجانهای آنچنانی و قمه زنی و امثال آن ما را از اصل واقعه و اهداف آن دور می سازد..
مرحوم محدث نوری (ره) چاره کار را در تصحیح انگیزه ها یعنی اخلاص در عمل و تصحیح محتوی یعنی صدق و راستگویی در بیان وقایع عاشورا می داند، البته هر کاری نیازمند اجماع علما و نخبگان حوزه علم و فرهنگ و فرهنگ سازی مناسب است کاری که از آن غفلت شده است.باتسلیت وفات حضرت فاطمه زهرا <علیها السلام>.

نظرات 5 + ارسال نظر
فروش پک آموزش بدنسازی P90X منو اورجی پنج‌شنبه 23 اردیبهشت 1389 ساعت 01:04 ب.ظ http://www.p90x.ir/

[قلب]??? فروش پک آموزش بدنسازی P90X منو اورجینال برای اولین بار در ایران ???[قلب]

توضیحاتی کوتاه در باره این مجموعه[گل]

این مجموعه که اموزش بدنسازی هست من در چندتا از فروشگاه های اینترنتی دیدم که فقط دیسک 1 یا 1و2 رو برای فروش گذاشتن

اما در اصل این مجموعه 12 قسمت هست که با اضافاتش (کتابهای هممراه و... که در انجام بهتر حرکات واقعا موثر هستند) میشه 13 دیسک

ویکی پدیای این آموزش:
http://en.wikipedia.org/wiki/P90X

همه ی قسمتها DVD Version هست و با منوی اصلی


این مجموعه بی نظیر به قیمت فقط و فقط 10000 تومان به فروش میرسد

برای توضیحات بیشتر حتما به سایت ما مراجعه کنید

http://www.p90x.ir
http://www.p90x.ir
http://www.p90x.ir

[گل]منتظریم[قلب]

[قلب]شاد باشید[قلب]

[بدرود][خداحافظ]

جاشک(وب نوشته های حسین آتش زبان) یکشنبه 26 اردیبهشت 1389 ساعت 05:26 ب.ظ http:// jashkesabz.blogfa.com

سلام استاد عزیز........متاسفانه همینطور که شما .... روضه خوانان مااگر شده برای تمجید و مجد بزرگان تاریخ را هم قلب میکنند..روضه خوانان ما سیاست را چنان در مذهب خلط نمود ه اند که آثار آن تا صدها سال محو نخواهد شد..و متاسفانه روضه خوانان ما واقعیت ها را به مسلخ برده سیاست را به آن آغشته کرده تا جاییکه دروغ هم میگویند......و بازهم روضه خوانان ما بندگی خدارا هم از یاد برد ه اند!؟

صدای بندر پنج‌شنبه 30 اردیبهشت 1389 ساعت 09:36 ق.ظ http://www.sedaye-bandar.blogfa.com

صدای بندر بروز شد . لطفا من رو از نظراتتون بی بهره نگذارید .

[ بدون نام ] سه‌شنبه 11 خرداد 1389 ساعت 04:52 ب.ظ

jnkni/bhj bik

محمد رضا ترابی زاده سه‌شنبه 11 خرداد 1389 ساعت 05:09 ب.ظ

بسیارمطالب جالب وخواندنی بود

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد