نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

گفت و گوی بی ستیز پس از 12 اسفند

گفت و گوی بی ستیز پس از 12 اسفند
الف ـ تمامی جریانات سیاسی و شخصیت های تاثیر گذار ایرانی می توانند برای همزیستی مسالمت آمیز، راه گفت و گو براساس محورهای اجتماعی و مورد توافق پیش گیرند. بسته ماندن این راه در نهایت منجر به پاره پاره شدن بدنه ی جامعه ایرانی و در نتیجه و به تعبیر قرآن فشل شدن و از بین رفتن قدرت یکپارچگی سرزمین شود. عده ائی حیات خود را در گرو تفرقه و تشتت می بینند.
ب ـ گفت و گو نبایددرخصوص مسائل کلی و یا مفاهیم تفسیری از انقلاب اسلامی باشد زیرا پرداختن به مسائل پر دامنه و کش دار راه به جائی نخواهد برد. پرداختن به گذشته نیز در شرایط فعلی راهگشا نخواهد بود. محورهای مشخص از جمله کارآمدی نظام مدیریتی و اجرایی، تنگناهای اقتصادی، تهدیدات بین المللی و اجرای کامل قانون اساسی می تواند قدم های موثری در گشودن گره های موجود در جامعه باشد.
ج ـ برای ثمر بخشی گفت و گوها اجرای بعضی از مطالبات می تواند اعتماد و امید را در دلها زنده کند. دشمنان و منافقان  و عناصر شیطان صفت را ناامید و صفا و یکرنگی و رحمت و محبت را به دلها وارد کند.
د ـ در ابتدای این راه باید پذیرفته شود که جریانات سیاسی کشور که تحت عناوین مختلف تاکنون در چارچوب قانون اساسی فعالیت داشته اند جزیی از این نظام هستند و بر مفاهیم اساسی انقلاب، ولایت فقیه، قانون مداری و منافع ملی توافق فی الجمله دارند. همچنین تفاوت دیدگاه ها و سلیقه ها نیز به رسمیت شناخته شود و مباحث و گفتگوها برای تقریب و تفاهم حداکثری باشد. همه چیز باید در فضای حسن ظن و پرهیز از سوء ظن باشد.
ه ـ کدامیک از نهادهای سیاسی کشور قدم اول را بردارد؟ در شرایط کنونی با توجه به اینکه فعالیتهای احزاب و گروهها به محاق رفته است بهترین نهاد می تواند مجلس شورای اسلامی خصوصاً هیئت رئیسه ی آن و یا نهاد مجمع تشخیص مصلحت کشور باشد. البته مجلس خبرنگان رهبری با علم به جایگاه رفیعی که به صفت حقوقی و صفت حقیقی اعضای آن دارد نیز می تواند با تفاهم  این مهم را به انجام برساند.
گفت باور نداشتم که ترا                                  بانگ مرغی چنین کند مدهوش
گفتم این شرط آدمیّت نیست                           مرغ تسبیح گوی و من خاموش
هر روز چیزهایی می بینیم و می شنویم که ما را مدهوش می کند. آه و دریغ وحسرت ما را فقط او می شنود که فرموده است:« فستذکرون ما اقول لکم و افوض امری الی الله ان الله بصیر بالعباد» خداوند است که به حال بندگان خود بیناست و کارهایمان را به او می سپاریم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد