نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

آیا ماهواره، اینترنت، فیس بوک و ... حرام است؟

در سال اول هجرت برخورد یهودیان با مسلمانان و شخص پیامبر(ص) دوستانه بود و در اجتماع و سخنرانی ایشان حاضر می شدند. آنان با وی وارد دیالوگ و گفتگو می شدند. پیامبر(ص) با انعقاد قرارداد با آنان حقوق شهروندی و آزادی مذهبی آنان را به رسمیت شناخت .از حضرت موسی (ع) بسیار تجلیل و او را تصدیق می کرد. از آنها احوالپرسی و دلجویی می کرد و در گفتگوهای علمی و دینی آنان شرکت می جست. در سیره ی ابن هشام آمده است که پیامبر به یهودیان کم اعتنا نبود و در جمع آنها که در کتابخانه ی بزرگشان تشکیل می شد حاضر می شد و به سوالات آنان پاسخ می داد. انتقام جویی و کینه توزی های گذشته را ممنوع کرده بود. همچنین گامهای مثبتی نیز از طرف مقابل قابل مشاهده بود و عده ایی از آنان مسلمان شدند. یا در جنگ احدشرگت کردندو مخیریق از بزرگان یهود در دفاع از پیامبر به شهادت رسید که مورد تحسین پیامبر قرار گرفت. اما به دلایلی که باید در محل خود بحث شود روند گسست یهودیان با هدایت بعضی از سران آنان خصوصاً بعد از پیروزی مسلمانان درجنگ  بدر شروع شد. یکی از شیوه های آنان عملیاتی کردن پروژه ی شبهه انگیزی در لوای طرح احکام دینی و مسایل عقیدتی بود. مسلمانان در غزوه فرع که پس از نبرد بدر صورت گرفت شتران بسیاری به غنیمت گرفتند. جامعه نوپای مدینه که به نوعی در محاصره قریش بود و مردم در فقر بودند استفاده از گوشت و شیر شتررابه  یکی از مسایل مهم اقتصادی آن روز مدینه تبدیل کرده  بود و غنیمت های گرفته شده می توانست تا حد زیادی در حل این معضل گره گشا باشد. در چنین شرایطی یهود مدینه فتوا ی حرمت استفاده از گوشت و شیر شتر برای تمامی یکتا پرستان و از جمله مسلمانان مدینه صادر کردند بهانه آنان عدم مصرف آن توسط یعقوب (ع) بود . این فتوای مذهبی برنامه سیاسی آنان برای تحت فشار قرار دادن مسلمانان و در نتیجه شخص پیامبر بود .خداوند در آیه 93 آل عمران فرمود: « همه طعام ها بر بنی اسرائیل حلال شد مگر آنچه یعقوب پیش از نزول تورات بر نفس خود حرام کرده بود. پس بیاورید تورات و آنرا تلاوت کنید اگر راست می گویید.» از این آیه معلوم می شود که سران یهود که به کتاب دسترسی داشتند تعمداً حقیقت را از مردم عادی پنهان می کردند و عمل یعقوب (ع) رفتار شخصی برای خودسازی بوده است و نوعی ممنوعیت خود خواسته بود که نمی توانست حکم الهی فراگیر باشد. طرح حلال وحرام در آن شرایط از جمله مسایل فرعی وبرای ایجاد فضای مجادله مذهبی و بحث بی نتیجه و فرسایشی علیه دین نوپابود. وبه تعبیر قرآن "عوجا" بود. پیامبر روند وحدت را دنبال می کرد بیت المقدس را قبله اعلام کرد، هنوز احکام روزه ماه رمضان نبود با مشاهده روزه یهودیان مسلمانان را بدین کار تشویق می کرد. بنابر گزارش ابن هشام در زمانی که بیش از نیمی از قرآن نازل نشده بود در قضاوت میان مردم قوانین قصاص و دیات را بر اساس تورات انجام می داد.
ولی سران یهود به دنبال اهداف شخصی خود بودند و فاصله ها را عمیق تر می کردند. حقایق را کتمان می کردند. علت خصومت ودشمنی آنان از نظر قرآن دو عامل بغی و گمانه زنی از سوی امیون و توده جاهل بود. (آیه 19 آل عمران و 78 بقره)
علاوه بر تنش های لفظی و علنی، به پنهان کاری و نقاق روی آوردند و مسئله یهود و مسلمانان مدینه وارد فاز نظامی شد که با تاریخ آن آشنا هستید.
اخیراً در فضای مجازی و مطبوعات شاهد پرسش و پاسخ های مذهبی در حیطه ی فقهی هستیم. سوال از حرام و حلال بودن ماهواره ،استفاده از اینترنت، فیس بوک و امثال آن. این سوالات شرعی سابقه ی تاریخی دارد بعد از پیروزی انقلاب سخن از حلال و حرام بودن ویدئو و امثال آن بود و قبل از آن حلال و حرام بودن استفاده از بلندگو، رانندگی بانوان و ... فقهای معظم نیز براساس رسالت مذهبی به این استفتائات پاسخ می دهند که به صورت طبیعی در فضای فرهنگی کشور تاثیر خواهد داشت. در شرایط خاصی که ما قرار داریم مسائل اساسی و عمده تحت پوشش قرار می گیرند و از ارائه راه حل های عملی و اجرایی مشکلات باز می مانیم. براساس اصل حلیت و مباح بودن هر چیزی تا زمانیکه حرمت آنها مشخص نباشد. تمامی مصنوعات بشر به جز آنچه که صراحتاً حرام شده است مانند مشروبات الکلی و امثال آن بقیه در منطقه الفراغ هستند. ویدئو، ماهواره، اینترنت، فیس بوک، رانندگی بانوان، و امثال آن در حوزه مباح قرار می گیرند.نیاز به سوال وجواب نیست. از طرفی متشرعین که دغدغه به حق مذهبی دارند بهتر است سوالاتی داشته باشند که راهگشای مشکلات اساسی مردم باشد.سوال خوب نصف جواب وراه حل است. کمی هم جهانی بیندیشیم و سقف دین را کوتاه نکنیم. خود را به حلال و حرام هایی از نوع گوشت و شیر شتر که در بالا توضیح داده شد گره نزنیم و واضحات را پیچیده نکنیم. اصل و فرع و مهم و اهم بودن مسایل مدنظر قراردهیم. خصوصاً در برخورد با مشکلات فرهنگی، یا دشمنی های خارجی و نارضایتهای داخلی باید نگاهی به درون داشت و ضعف ها و عملکردها ی اشتباه و تحلیلهای نادرست که زمینه ی ایجاد مشکل را فراهم ساخته اند شناسایی و درمان کرد.        

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد