نماز و آداب ظاهری
در کتاب لطایف ا لطوایف اثر فخرالدین علی صفی قرن نهم ه. ق آمده است
که مردی عرب به مسجد رسول (ص) وارد شد و دو رکعت نماز به جای آورد اما بسیار با شتاب
خواند و در قرائت حمد و دیگر ذکرهای نماز قواعد تجوید و ترتیل را رعایت نکرد و این
در حالی بود که امام سجاد (ع) وی را می نگریست . مرد عرب پس از سلام نماز دست به
دعا برداشت و گفت: خدایا! مرا در بالاترین درجات بهشت جای ده و یک قصر زرین و چهار
زیبا روی بهشتی عنایت فرما! امام فرمود: ای عرب! مَهریه ائی بسیار اندک و ناچیز آورده و نکاحی بزرگ آرزو کرده
ای!
کسی که در زمین حاصلخیزی گندم بکارد و به موقع آبیاری کند و دفع آفات
نماید و از خدا بخواهد که محصول خوبی برداشت کند چنین امیدواری را « رجاء» می گویند.
ولی اگر بعد از کاشتن گندم در بعضی موارد آنرا آبیاری کند و بقیه را منتظر باران
بماند وآن مکان نیز منظقه ائی بارانی باشد به چنین امیدی« اَمل» می گویند. اما اگر گندم را در زمینی بکارد که آب و هوای آن
معمولاً با خشکسالی همراه است و منتظر باران بماند به چنین امیدی« اُمنیه » یا آرزو
گفته می شود . اما اگر در زمینی جو بکارد و به آن رسیدگی نکند و امید گندم داشته
باشد به چنین امیدواری حماقت و سفاهت گفته می شود . نماز گندمی است که در زمین
حاصلخیز کاشته می شود ولی باید آنرا آبیاری کرد ، و به فضل الهی متوسل شد تا از یک
دانه هفتصد دانه برداشت کنیم.
آبیاری گندم ِنمازبا رعایت آداب و ظواهر شرعی آنست. باید باور کنیم که
هیچ چیز بدون اندیشه و ایمان و عمل در این جهان سبز نخواهد شد تا امید باروری آنرا
داشته باشیم. نماز در خود نظم در زمان و انتخاب صحیح مکان و انجام مقدمات ضروری و
لازم را نهفته دارد . پس برنامه ی کاملی برای سازندگی و تربیت و تعالی انسان است
که نتیجه ی فردی و اجتماعی آن پرهیز از فحشاء و گناه و شکل گیری جامعه ی ارزشی و نزول
برکات سماوی و رشد مادی و معنوی است . آداب ظاهری نماز شامل آداب طهارت و وضوء ،
آداب قبله، آداب قرائت،آداب انتخاب مکان مناسب و اذان و اقامه و امثال آنست که با
کمال شرمندگی معمولاً ما در رعایت دقیق آنها سستی می کنیم و مانند عرب داستان ذکر
شده توقع خارج از عرف شرع و حقیقت طریقت از آن داریم . اگر نماز با همه ی آداب آن
گذاشته شود نردبانی خواهد شد که ما را به ملکوت می رساند.