نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

جامعه پذیری سیاسی چگونه است ؟

انسانها به تدریج ,هنجارها و نگرشها و رفتارهای قابل قبول برای نظام سیاسی که در آن زندگی می کنند را فرا می گیرند . و ادراکشان از سیاست و واکنش  هایشان نسبت به پدیده های سیاسی تعیین می شود . بدین وسیله افراد وارد فرهنگ سیاسی می شوند و به اهداف سیاسی شکل می دهند . این پدیده را جامعه پذیری سیاسی می نامند که می تواند به عنوان جانشینی مناسب ابزار حفظ روابط قدرت حاکم به کار گرفته شود .

چند عامل در فرایند جامعه پذیری سیاسی موثرند که عبارتند از :

الف-خانواده: زمانی که شخصیت کودک مانند لوح سفیدی است از خانواده متاثر می شود. مزیت این دوره آن است که کودک در ارتباط با عوامل دیگر نیست . بنابراین آموزش غیر رسمی سیاسی متاثر از شیوه زندگی  والدین و ارزشها و هنجارهای مورد قبول آنان در روحیه فرزندان نقش اساسی دارند . مفاهیمی مثل اقتدار ،سلطه،فرمانروائی، احساس وفاداری،مشارکت و امثال آن را می آموزد.با روشهای مختلف  مانند استبدادی در شیوه های پدر سالارانه یا دمکراتیک در خانواده آشنا می شود . جمله زیبایی از امام علی (ع) است که می فرمایند :فرزندان خودرا مطابق  با زمان و شرایط تربیت کنید . تربیت نظام فئودالیته متناسب با شرایط کنونی نیست .بخش مهمی از جامعه پذیری سیاسی در خانواده از طریق همانند سازی صورت می گیرد .کودکان با والدین خود احساس همنوایی و همراهی می کنند و آنها را بعنوان الگوی خود می پذیرند . در اثر این پروسه در افراد و اشخاص گرایشها و وفاداریهای بنیادی شکل می گیرد. اگر والدین احساس وفاداری  نسبت به نظام سیاسی داشته باشند فرزندان نیز این آمادگی را برای وفاداری پیدا میکنند.عکس این قضییه یعنی بی اعتمادی و احساس بیگانگی نیز می تواند صادق باشد .در این میان قدرت پدر بیشترین تاثیر را دارد . البته در مورد تاثیر خانواده و والدین بر جهت گیریهای سیاسی فرزندان نباید بزرگنمائی شود .میزان واقعی این تاثیر در جوانع و فرهنگها و نظام های سیاسی متفاوت است.همچنانکه در خانواده ها متناسب با جمعیت خانواده ،وضعیت معشیت ،میزان سواد و سن افراد و نوع شغل و امثال آن می تواند تغییر کند . در مورد تاثیرخانواده های ایرانی بر  جامعه پذیری فرزندان تحقیقات جامعی صورت نگرفته است .

تاثیر انواع خانوده ها(تک سرپرست،نابسامان ،متعادل،حمایتی،دوستانه،رابطه ای-موازی و ...)یا اقشار مختلف (خانواده های شهدا-جانبازان-رزمندگان-ایثارگران-کارمندان دولت بخش غیر دولتی روستائی و شهری-روحانیون مرفه-غیرمرفه و...)تا کنون بررسی علمی صورت نگرفته است . عوامل دیگر در مطالب بعدی بررسی می شود.

نظرات 4 + ارسال نظر
هلو هوله پنج‌شنبه 25 شهریور 1389 ساعت 11:42 ق.ظ http://jokopok.blogsky.com/

پیامک بزنید به این شماره.....۰۹۳۷۰۴۶۹۷۰۵

hamid پنج‌شنبه 25 شهریور 1389 ساعت 11:55 ق.ظ http://bestmoney.wex.ir

کسب درآمدی آسان و مطمئن از اینترنت
www.bestmoney.wex.ir

خان دوشنبه 29 شهریور 1389 ساعت 03:04 ب.ظ http://nishpili.blogfa.com

سلام خدمت آقای نفیسی عزیز
فرایند جامعه پذیری سیاسی را شرح دادید و عامل خانواده نیز یکی از عوامل مهم دانستید.
جامعه کنونی ما دارای فرهنگی ، فرهنگ زده از تاریخ و سیر عوامل و حوادث های نشات گرفته از ساختارهای متفاوت زندگی است که اگر بخواهیم ان را تحلیل کنیم به روایت های متفاوتی می رسیم.در حال حاضر فرهنگ نهادینه شده در روح و روان ما دارای یک سردرگمی رفتاری و ذهنی است یعنی حرکت و ثبات رفتار و کردار و پندار که همان فرهنگ نام دارد به نوعی فاقد یک فرایند یا پروسه آرامشی است .جامعه امروز شناخت و باور ثابتی از زندگی خود ندارد و همواره تحت تاثیر بدعت های داخلی و خارجی متلاطم بوده که این بدعت ها از نوع باورهای مختلف دینی و دنیایی است.نقش ایمان و اعتقادات جامعه به نوعی شکننده و آسیب پذیرشده و چرخشی ناهمگون در صور ذهنی و رفتاری افراد دارند.آموزش ها و القائاتی که به جامعه تزریق می شوند تناقضی بین نسلها ایجاد کرده است که همواره این تفرق رفتاری تضادهایش در جامعه پدیدار می گردد.در واقع جدال فرهنگی بین نسلها که تقسیم بندی زمانی کمی نیز دارند باعث گردیده روابط و یا نقش خانواده را در تحویل باورها و ایمانی که باید ثبات ان را تضمین کند به نسل بعد از خود دچار مشکل شود و جامعه پذیری را در تمام جوانب تحت تاثیر خود قرار دهد.در هفتاد، هشتاد سال اخیر بنا به نوع سازه های اجتماعی و سیاسی بستر ثابت فرهنگی متعلقات سیال و تغییر پذیر خود را بطور ناهمگون چیدمان کرده و به نسلها انتقال داده است و این سازه ها چنان از لحاظ زمانی کوتاه بوده اند که به ازائ هر دهه یک نسل مشخص را پرورش داده است و در واقع چندین نسل ده ساله با باورها و ایمان های متفاوت در جامعه جا داده که هر نسل برای نسل بعدی بیگانه و انعطاف ناپذیر بوده .پس فرایند جامعه پذیری سیاسی و غیر سیاسی ، فرایندی ناقص و سردرگم می باشد.و آیتمی که جنابعالی تشریح کرده اید در جامعه ای با ثبات و هماهنگ شکل می گیرد و باید منتظر جامعه ای بود که سالها آرامش و ثبات را در تمام زمینه ها تجربه کند تا اتصال بین نسلها فرایندی همگون داشته باشند.
ممنون و سپاسگزار.....نیش پیلی

حسین دوشنبه 29 شهریور 1389 ساعت 07:45 ب.ظ

خیلی موضوع جالبی بود بی صبرانه منتظر مطالب بعدی هستم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد