نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

آیا زنان می‌توانند پست‌های سیاسی و اجرایی داشته باشند؟

آیا زنان می‌توانند پست‌های سیاسی و اجرایی داشته باشند؟

الف- هیچ دلیل شرعی بر ممنوعیت واگذاری پست‌های سیاسی و اجرایی از جمله وزارت و قضاوت برای زنان وجود ندارد.

ب- مخالفین، ریاست یا وکالت زنان را از باب ولایت آنان برمردان می‌دانند و این‌را به دلیل آیه‌ی "الرجال قوامون علی النساء ... الآیه" ممنوع شمرده‌اند حال آن‌که آیه مربوط به محدوده زندگی خانوادگی است و هیچ دلیلی بر تسری آن در حوزه‌های دیگر وجود ندارد.

ج- با توجه به این‌که جمعیت زنان در مناصب بالای سیاسی و اجرایی کم‌تر از مردان در دولت‌ها و مجالس قانون‌گزاری است عملا ً مصداق ریاست زنان بر مردان در این مسئله صادق نیست. زیرا اداره این دو قوه به صورت اکثریت و اقلیت عددی است.

د- آیه 288 بقره برای زنان و مردان حقوق متقابلی قائل است و سیره ومحتوی و مضمون فقه پویای اسلامی بر این مسئولیت صحه گذاشته است تا جایی‌که بعضی از فقهاء جواز قضاوت و مرجعیت اجتهادی و صدور فتواء و روایت حدیث و امثال آن‌را برای زنان جائز شمرده‌اند. شاید ممنوعیتی که مد نظر بعضی از فقهاء بوده‌ درخصوص ولایت عظمی زنان بر مردان مثل رهبری نظام اسلامی باشد و گرنه مناصبی مانند عضویت مجلس شورا و یا خبرگان - دولت – وکالت و قضاوت – و امثال آن، جائز است.

ه- وظایف نمایندگان مجلس علاوه بر قانون‌گذاری، نظارت و استیضاح قوه اجرائیه نیز هست که این دو وظیفه کم‌تر از مدیریت اجرایی نیست ولی نسبت به آن هیچ حساسیتی نیست پس چرا نسبت به مناصب دیگر این‌همه حساسیت وجود دارد؟ آیه 71 سوره توبه مردان و زنان مؤمن را به صورت مساوی صاحب ولایت دانسته که امر به معروف و نهی از منکر می‌کنند.

و- در سیره رسول (ص) و متشرعه زنان در بعضی از مسائل اجتماعی و سیاسی مورد مشورت قرار گرفته ‌اند و نصیحت پیشوایان و عامه مردم و حق اظهار رأی و مشورت از دیدگاه اسلامی اختصاصی نیست و نه تنها حق هر شهروند امت اسلامی است بلکه از جمله تکالیف مسلمانی است.

ز- نقش زمان و مکان در اجتهاد فقهی لازم می ‌نماید که جعرافیای فقه را با تعریفی جدید از موضوع و حکم مورد بازبینی قرار گیرد. حضور زنان در جامعه امری واقعی و از مستحدثات جامعه جدید است که می بایست در فتوی دادن مد نظر قرار گیرد. بسیاری از زنان در مناصب مدیریتی آموزشی و اداری و پزشکی و حتی شرکت‌های اقتصادی حضور دارند که نمی‌توان آن‌را نادیده گرفت.

ح- حضور زنان در مناصب اداری و آموزشی و سیاسی به اندازه مردان نیست. آمار بانوان مدیر در سطح بالای اجرایی – سیاسی و اقتصادی در تمامی جوامع پیشرفته و دموکرات نسبت به مردان کم‌تر است و در بعضی از جوامع اسلامی این میزان بسیار کم‌تر است دلائل آن جامعه شناختی و فرهنگی است و هیچ ارتباطی به ساختار جسمی یا عقلانی و هوش زنان ندارد. جامعه مذکر فرصت کسب مهارت‌های مورد لزوم برای زنان را فراهم نکرده است.

ط- انتخاب زنان برای پست‌های پیشنهادی باید براساس شایستگی و توانایی‌های علمی و مهارت‌های اجرایی‌ آنان باشد و با وظیفه تربیتی و عاطفی آنان در تعارض نباشد، اما امکان انتخاب باید برای آنان فراهم باشد.

داستان ملکه سباء در قرآن نمونه‌ای از مدیریت زنانه است که مردان و جنگجویان و ارباب قدرت و ثروت حق حاکمیت خود را آزادانه در اختیار وی نهاده بودند. زنان باید راجع به انتخاب اولویت‌های زندگی با مشورت با همسران خود و درک شرایط و جغرافیای زندگی مدرن تصمیم‌گیری کنند.

ی- هیچ انسانی معتقد نیست حکومت تاچر در انگلیس یا حسینه واجد در بنگلادش یا ایندیرا گاندی درهند یا خانم مرکل در آلمان و امثال این‌ها حکومت یک نفر بر جامعه تحت فرمانشان است که شبهه ولایت زنان بر مردان ایجاد شود، اصولا ً دوران حکومت فردی و استبدادی به پایان راه خود رسیده است. اماشرائط جامعه ماحرفهای خودراداردکه باید به آن توجه شود.

 

نظرات 2 + ارسال نظر
به دوستان خود بگویید... دوشنبه 30 شهریور 1388 ساعت 10:45 ب.ظ

اولین روزنامه اینترنتی استان هرمزگان به نشانی www.armaghanebandar.com

به دوستان خود بگویید... دوشنبه 30 شهریور 1388 ساعت 11:09 ب.ظ

اولین روزنامه اینترنتی استان هرمزگان به نشانی www.armaghanebandar.com به روز رسانی شد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد