نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

مال وبنون

مال و بنون

از نگاه اسلامی یکی از صفات دنیا دارالبلاء یا محل امتحان بودن این جهان است.
فرض کنید سالن امتحانی را که همه انسانها متناوباً مواد امتحانی مختلف را باید از سر بگذرانند. از میان بلاها و امتحانهای مختلف مال و ثروت و بنون یعنی فرزندان سخت ترین امتحانی است که بسیاری از مردم ممکن است در این دو ماده امتحانی مردود شوند.
انسانهایی هستند که تمام عمر خود را یا در جمع مال و ثروت از هر راهی و به هر شکلی می گذرنند یا در ترس از دست دادن آنها فانی می کنند!!! اما سخت ترین امتحان، فرزندان هستند. آدمها در هر سطحی که باشند آرزوهایی برای آینده فرزندان خود دارند و برای تحقق آنها تلاش و سعی خود را می کنند و همین مساله می تواند نقطه سقوط و هبوط یا تعالی اشخاص باشد.
مثلاً حضرت ابراهیم (ع) که برای فرزند دار شدن سالها انتظار کشیده بود، مورد خطاب الهی واقع می شود که باید فرزندش را قربانی کند!!!
ابراهیم (ع) پس از موفقیت در این امتحان الهی بود که به مقام «امامت» رسید. و هنگامیکه از خداوند این مقام را برای نسلهای آینده خود خواست، خداوند گفت: هیچ ظالمی به این مقام نمی رسد. یعنی رسیدن به آن پس از موفقیت در امتحانهای الهی است. نمونه تاریخی دیگر صلح امام حسن (ع) است. امام که از حیث شایستگی و صلاحیت و همچنین نسب و خویشاوندی پیامبر گزینه اول خلافت مسلمانان بود به خاطر حفظ خون مسلمانان با معاویه صلح کرد. این گذشت و ایثار باعث شد که خاندان او در تاریخ علاوه بر ریاست ظاهری و معنوی تا امروز ماندگار شوند.
اما معاویه در امتحان فرزند مردود شد. وی برای تحمیل یزید به عنوان خلیفه بر مسلمانان خشن ترین نوع استبداد را به نمایش گذاشت. امام حسین (ع) و فرزندان و اصحابش را به شهادت رساند!!! خاندان نبوت را به اسارت گرفت!!! اما پروژه کودتای خونین وی سرانجامی نیافت خاندانش نابود شد و ننگ ابدی را برای خود خریدند. ولی هزینه های مسلمانان در این واقعه بسیار زیاد بود. یکی دیگر از امتحانها سلامتی و بیماری است. حوادث طبیعی مانند زلزله و سیل است البته هر انسانی ماده های امتحانیش متفاوت است. راستی ماده های امتحانی من و شما چیست؟ آیا در کارگاه الهی مقبول یا مردود می شویم؟!!!
یکی از نمونه های اعلای موفقیت در امتحان الهی حضرت زینب است. نمونه دیگر حضرت ایوب پیامبر است. اندیشیدن به موقعیت هایی که این دو انسان نمونه در آن قرار گرفته اند ما را در دریایی از ناباوری و تعجب غوطه ور می سازد.!!! اما محبت خداوند بر همه چیز مسلط است

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد