نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

روزشورا

الف ـ برگزاری انتخابات شوراها در کشور توسط دولت خاتمی که در راستای برنامه توسعه سیاسی صورت گرفت ایران را وارد عصر شوراها کرد نهاد شوراها در ایران با خود برکاتی آورد که به رئوس آنها اشاره می کنیم.

1ـ تشکیل نهاد مدنی اولویت کشورهای توسعه یافته است که در آن تاسیس انجمنها سازمانها و نهادهای غیردولتی بستر مناسبی برای حضور گسترده تک تک افراد جامعه فراهم می شود.

2ـ نهادهای مدنی با سازماندهی مردم کلید و رمز افزایش مشارکت مردمی و حفظ و توسعه آن است.

3ـ نهادهای مدنی حیطه نظارت عمومی مردم را گسترش کمی و کیفی می دهد و بدین ترتیب بقای نظام را تضمین می کند.

4ـ تشکلهای غیردولتی و مردمی زمینه ساز توسعه اقتدار ملی، حافظ تمامیت ارضی کشور و آگاهی بخش مردم نسبت به حقوق و خواسته های آ نان  است.

5ـ سازمانهای مدنی بستر مناسبی است که مردم می توانند در تعیین سرنوشت و اداره امور و اعمال حاکمیت ملی فعالانه مشارکت نمایند.

ب ـ در زمان تدوین قانون اساسی اندیشه شکل گیری نهادهای غیردولتی و حضور و مشارکت مردم در تمامی سطوح و صحنه ها باعث تدوین اصول مترقی در این قانون شد که پس از یک دوره سکون و فترت به همت دولت اصلاحات خاتمی پا به عرصه فعالیت گذاشت شوراهای اسلامی دوره تثبیت خود را سپری کرده اند اما آفتهایی نیز این نهاد را تهدید می کند که به بعضی از آنها اشاره ای گذرا می شود.

1ـ عدم جامعیت قانون شوراها

2ـ تقلیل سطح شوراها به نهادهای قومی و طائفه ای

3ـ خالی شدن شوراها از نیروهای متخصص و با تجربه اجرایی

4ـ مصادره شوراها توسط باندهای اقتصادی برای بهره برداری کاسبکارانه

5ـ ابزاری شدن این نهاد توسط جریانات سیاسی

6ـ ارتباط نامناسب شوراها و مصادر اجرایی

ممکن است ایرادات دیگری نیز بالقوه و بالفعل متوجه اصل نهاد شورا و یا بعضی از شوراها با توجه به جغرافیای سیاسی و فرهنگی محل تشکیل آنها باشد مثلاً در جایی که شکافهای طایفه ای و قومی فعال است شوراها نیز ممکن است از آن متاثر شود.

با همه این توصیفات شورا نهادی است که اگر جایگاه واقعی خود را پیدا کند و چهره های متخصص واندیشمند که فراتر از نزاعهای طائفه ای و قوم و قبیله ای دارای اندیشه های ملی و تفکر استراتژیک باشند به عضویت آن در آیند می تواند سنگ بنای مردمسالاری در ایران باشند.

نظرات 1 + ارسال نظر
مهدی سه‌شنبه 8 اردیبهشت 1388 ساعت 11:32 ق.ظ http://fa.chonoo.com

سلام،
اگر دوست داری از امکانات بیشتری استفاده کنید، از تکنولوژی روز در بلاگ خود بهره برید و آن را به سایت تبدیل کنید، به سایت زیر مراجعه کنید.
http://fa.chonoo.com
این سایت به غیر از امکانات پایه، امکاناتی از قبیل نظرسنجی برای مطالب، ارزیابی مطالب، عضویت برای سایت خویش، گالری تصاویر، آپلود فایل، ایجاد شناسنامه برای کاربران، صندوق پیام در به مانند GMail برای ارتباط بین کاربران، شمارنده‌ای در قدرت GoogleAnalytics و انجمن گفتگو را به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد.
از اینکه یک بار از این سیستم استفاده می‌کنید، ممنون.
موفق باشی...

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد