نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

پرونده ائی فاقداوراق

پرونده ای فاقد اوراق

الف ـ به شهادت نظر سنجی ها، استقبال عمومی در میان اقشار جامعه و افکار سنجی ها که از نخبگان، دانشجویان و اهل فرهنگ و هنر و سیاست صورت گرفته بود، حضور خاتمی در صحنه انتخابات علاوه بر ایجاد شور و نشاط بخش زیادی از آراء خاموش را می توانست بر سر صندوقها حاضر کند، انصراف وی بازی برد اصلاح طلبان را در هاله ای از ابهام فرو برد اگر چه علت انصراف با جمله «یا من یا موسوی» تفسیر شد ولی می تواند دلایلی فراتر از آن داشته باشد. شاید ورود ایشان به میدان مبارزه تبلیغاتی به آن نحو می بایست با تصمیمی عاقلانه و شجاعانه از سوی ایشان از هزینه های سنگین پیش رو ممانعت به عمل می آمد.
پرونده سوال و جواب و تفسیر این واقعه با انحلال ستادهای خاتمی عملا بسته شده است و هواداران و دوستان وی باید به تصمیم او احترام گذاشته و فارغ از فضای عاطفی و احساسی به استدلال او گوش فرا دهند و اگر تغییر وضعیت موجود هدف همه فعالیت های طیف اصلاح طلب است پس باید با انگیزه بیشتری قدم در این راه گذاشته شود و یاس و ناامیدی را به کناری نهاد و حتی المقدور موانع راه را شناخت و در رفع و دفع آنها برنامه ریزی نمود، شاید راه کم هزینه تر تحقق هدف «تغییر» همین است که او با انصراف خود برگزیده است.
ب ـ بین دو مقوله (حداقل لازم) و (حداکثر ممکن) فاصله ای از ذهن گرائی تا عملگرایی است. هیچ فعالیت بشری نیست که تابع قانون تدریج و تدرج نباشد. تحمیل حداکثر مطالبات و درخواست عملی شدن آنها شاید در سالنهای شعبده بازی وکلبه جادوگران  باشد ولی درعالم سیاست هیچ شعبده باز وجادوگری وجودندارد . و اگر کسی مدعی آنست  به شارلاتان شبیه تر است تا سیاستمدار کاری که شروع انفجاری داشته باشد فرصت تبدیل به برنامه واقعگرا نخواهد یافت و به انفعال و یاس و سرخوردگی و انتجار منجر می شود.
پس باید پرونده اگر و شاید و حداکثر خواهی را تا فرصتی دیگر و زمان مناسب بست و از سر عقل به دنبال تحقق حداقل های لازم برای زندگی شایسته درخور انسان ایرانی بود. یکی از حداقل های لازم تحقق برگزاری انتخاباتی آزاد مطابق با قانون و معیارهای امروزی است و نتیجه گرفتن از این فرصت برای تغییر که مطلوب همه شده است. قطار تاریخ منتظر هیچ مسافری نخواهد ماند به جای چانه زنی بر سر سوار یا پیاده شدن از آن شایسته آنست که فکر هدایت و راهبری آن بود تا از ایستگاههای مد نظر ما عبور کند وگرنه تغییر جهت آن بر خلاف خواسته های اصلاح طلبانه حتمی است.
ج ـ در انتخابات آینده اصولگرایان با یک نامزد انتخاباتی وارد میدان خواهند شد و اینکه گفته می شود به دلیل انصراف خاتمی جناح مقابل با تعدد کاندیدا رو برو خواهد شد تحلیلی از سر عدم شناخت است. جناح راست نامزدی که از سبد آراء نامزد واحد آنان بکاهد نخواهد داشت و اگر فردی به میدان آورده شود برای کاستن از سبد آراء اصلاح طلبان و ایجاد شکاف بیشتر در این جناح است و رضایت و عدم رضایت اعضای این جناح از وضعیت فعلی مدیریت کشور نیز هیچ دخلی در حمایت  از کاندیدای واحد آنان طوعا وکرها ندارد. استراتژی انتخاباتی آنان فعلا اینست (ولوبلغ مابلغ) شاید در نظر بعضی آنان پیروزی در انتخابات و حل مشکل رابطه با آمریکا در آینده نزدیک گره گشائی از مشکلات موجود کند لذا اگر مقتضی موجود است باید به فکر دفع موانع باشند یکی از این موانع وحدت اصلاح طلبان است و متاسفانه حضور دو نامزد از یک جناح که جنس آراء آنان به هم شبیه است و سبد آراء واحدی دارند غیر از اثرات منفی روانی و تبلیغی نتیجه ای جز شکست نخواهد داشت و هر چه زمان بیشتر بگذرد امکان تفاهم و ائتلاف کمتر خواهد شد و در نهایت اصلاح طلبان با پرونده ای فاقد اوراق خواهند ماند که باید به قطاری بیندیشند که در خاورمیانه بارها در ایستگاههایی توقف کرده است. اما روی تابلو ایستگاه چه نوشته شده است فرصتی برای خواندن آن نیست از طرفی شرایط سیاسی جامعه هر آن می تواند دچار تحول و تغییر شود اما فعلا که حکایت اینگونه است.

نظرات 1 + ارسال نظر
دمدمی چهارشنبه 19 فروردین 1388 ساعت 10:10 ب.ظ http://daam.blogsky.com

گردش نخبگان موضوعی است که هیچ وقت به آن توجهی نخواهد شد چراکه عملا جناح اصلاح طلب دولتی به بازی حاکمیت تن داده است. تا اوضاع چنین است صحبت از اصلاحات و منافع ملی بیشتر به جک شبیه است.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد