نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

مواضع انخاباتی رهبر انقلاب

هر انتخاب سیاسی دو رو دارد. به چه کسانی رای بدهیم. به چه کسانی رای ندهیم. هر انسانی علاوه بر جاذبه، دافعه نیز دارد. هر نماینده ای به تنهایی مورد ارزیابی قرار نمی گیرد. مهمترین فصل شناسایی هر نماینده اطرافیان و چهره های روی صحنه و پشت صحنه آنان نیز هست. چه کسانی و با چه انگیزه ای و با چه شناسنامه ی سیاسی، اقتصادی، اجرائی و اخلاقی یک نامزد انتخاباتی را همراهی می کنند این می تواند شاخص و معیار مناسبی برای انتخاب یا عدم انتخاب باشد. اگر فرد منتخب اهل مدارا و پاک دستی باشد فضای سیاسی استان آرام و بی تنش خواهد بود و ممکن است بلعکس فضای پر تنش و حکومت رعب و وحشت وتفرقه ایجاد شود. در سخنان عالیترین مقام جمهوری اسلامی رهبر معظم انقلاب به هر دوروی انتخاب یعنی جنبه سلبی و ایجابی آن اشاره شده است. الف- جنبه سلبی به چه کسانی رای ندهیم 1- نماینده ساکت و راکد به درد نمی خورد. 2- اگرمرعوب و تسلیم دشمن باشد. 3- اگر کسی فاسد است فساد مالی یا فساد های گوناگون اخلاقی یا عقیدتی یا سیاسی و... دارد. 4- دروغگو باشد، خلاف واقع می گوید، حق را باطل و باطل را حق جلوه می دهد. 5- پشت سر آراء آنان باندهای قدرت و ثروت و امثال آن باشد. ب- جنبه ایجابی به چه کسانی رای دهیم 1- پایبندی به ارزش و اصول اسلامی و قانون اساسی داشته باشد. 2- آزاد حرف خودش را بزند و راهی را که صحیح می داند تعقیب کند. 3- متدین و صالح و شایسته باشد و آستانه تحمل او بالا باشد. 4- برای حفظ و استقلال و عزت ملی تلاش کند. 5- جبران ضعف طبقات ضعیف و مردمان فقیر و دورماندگان از بسیاری از امتیازات را بکند. انتخاب حق طبیعی هر انسان و ملک شخصی او  و قائم به فرد است . به فردای پس از دوازدهم اسفند بیندیشیم که چه فضائی ایجاد خواهد شد و این به تصمیم همه بستگی دارد. ان قلت و اگر و اما ها داریم اما شرح این هجران به فرصتی دیگروانهیم. 

آراء چلو کبابی

در عالم واقع ثبات هر نظام سیاسی برآمیزه ایی از رضایت و اجبار متکی است. رابطه ی رضایت و اجبار معکوس است. اگر شالوده ی یک نظام بر رضایت عامه ی مردم باشد و به اصطلاح فرمانبران حق فرمان دادن حاکمان را بپذیرند و آنرا مشروع بدانند حکومت در استفاده از زور صرفه جویی خواهد کرد. اگر جمعیت بیشتری در یک کشور حاکمیت را فاقد مشروعیت بدانند ممکن است تنها عمود خیمه ی حاکمیت استفاده از زور و اجبار باشد. در چنین شرایطی رژیمی که بر زور متکی است خود را بی ثبات می داند و به استفاده از اجبار خود را معتاد می بیند. احتمال تداوم چنین نظامی وجود دارد ولی چنان لزران و آسیب پذیر می شود که حوادث و رخدادهایی تصادفی و معمولی موجب سقوط آنرا فراهم می سازد. مثلاً در کشو رمصر چندین راهپیمایی و تجمع و فعالیت فیس بوکی که در نظام های دیگر معمولی به نظر می رسد پایه های سست و لرزان نظام که از آن مشروعیت زدایی شده بود فرو ریخت. پس هر نظامی تلاش دارد تا جلب رضایت مردم کند و قدرت خود را مشروع سازد. انتخابات در هر نظام سیاسی هم می تواند ابزار مناسبی برای جلب رضایت عمومی باشد هم می تواندمیزان سنجش و اندازه گیری کمی این رضایت باشد.
انتخابات یعنی مردم از آزادی انتخاب برخوردارند و می توانند گزینش خود را ابراز بدارند.
یکی از آفتهای آزادی انتخابات دستکاری در ذهنیت عمومی مردم و قالبی کردن آن یا خلق آگاهی کاذب است. ساده ترین نوع آن رفتار غیر صادقانه نامزدهای انتخاباتی در پوسترهای تبلیغی است که به کمک فتوشاپ کچل را دارای زلف بلند، اخمو را خندان،کوررابینا و زشت را زیبا جلوه می دهد. این رفتار غیر صادقانه در ارائه زندگینامه و سوابق غیر واقعی نیز هست به اصطلاح موش را در پوست شیر کردن است.
شیوه ی دیگر پنهانکاری سیاسی و غیر شفاف بودن مواضع نامزد در مقابل رخدادهای سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است یا فرار کردن از پاسخگویی در مقابل وظایفی که تاکنون بر عهده داشته است. زشت ترین شیوه، خرید رأی به صورت نقد یا توزیع هدایا یا همان آراء چلوکبابی است. تهدید، ایجاد رعب و وحشت و فرستادن پیغامهایی که حکایت از عزل و اخراج اشخاص و یا تحت فشار قرار دادن اعضای خانواده دارد برای جهت دادن آراء به سمت نامزد خاص از ناجوانمردانه ترین شیوه هاست. انسان مخترع و مبتکر از این نوع شیوه ها و ابزارها و روش ها فراوان می داند ولی هستند کسانی که با صداقت و سلامت وارد رقابت انتخاباتی می شوند و مسوول پذیرند. به فرموده رهبر انقلاب از نامزدهای دروغگو و وابستگان به ثروت و قدرت برهیز کنید.  

باز انتخابات

انتخابات پیش رویعنی مجلس نهم می توانست با اما واگرها موجب اجماع کلیه نیروهای سیاسی متعهد ومعقول درون نظام وفعالین سیاسی درچارچوب قانون اساسی حول محورگفتمان استقلال، آزادی وتوسعه همه جانبه کشور وجمهوری اسلامی شود. نتیجه آن کاهش تنشهای سیاسی داخلی برای حل بحرانهای بین المللی وداخلی واقتصادی وفرهنگی جامعه وحذف شکاف های قومی وطائفه ای ومذهبی کشور ویکپارچگی ووحدت نیروها دریک صف واحد برعلیه توطئه های دشمنان خصوصا استکبار وعوامل واذناب منطقه ای وداخلی آنان باشد. اجرائی شدن چنین پروژه ایی نیازمند تعهد و پایبندی به منافع ملی، عقل سیاسی و میانه روی در قضاوت ها و منش سیاسی و پیروی از مدارای سیاسی است. مروت و مدارا بستر اصلی برای موفقیت است چیزی که کمیاب یا نایاب است. بنابراین ممکن است مجلس آینده نتواند نقش تاریخی خود را به تمام و کمال در بزنگاه حساس کنونی ایفا کند . دشمن این فعل خیر نبودن خیر فاعلی و توهم غیر واقع گرایانه از فضای کنونی داخلی و منطقه ایی و بین المللی در بین بعضی از لایحه های تصمیم ساز در جناح های سیاسی کشور است. نیروهای مسئله دار می توانند با پاتکی سهمگین فضای کنونی راپر تنش کنند. تبدیل وحدت ملی به نوعی حذف ملی و حتی انتقام ملی در لباس های جدید و چند پاره شدن ملت با مبناهای فرهنگی و سیاسی، کشور را مستعد ضربه پذیری از سوی دشمنان به سرکردگی آمریکا و ناتو و همدستی کشور های ارتجاعی و ناتوی عربی درمنطقه سازد. آثار نوعی پرونده سازی با صحنه سازی برعلیه ایران و متهم ساختن ایران در افکار عمومی مشاهده می شود. روش های تبلیغاتی که بر علیه یورش دشمنان مشاهده می شود شبیه تر به دمیدن از سر گشاد بوق است. طلایه داری انسان های کمتر دانا، کمتر عاقل، بیشتر خودخواه و خود پسند و بسیار فرصت طلب حلقه اتصال همه توطئه هایی است که در وحدت عوامل داخلی و خارجی علیه ملت، تمامیت ارضی کشور و دستاورد های چند دهه اخیر قابل تصور است. گام اول یقظه و بیداری است تفکر و اندیشیدن است. پرهیز از غفلت و توهم است. دریای بیکران ملت به فرموده نبی اکرم (ص) معادن طلا و نقره هستند با وجود چنین معدنی ایجاد بدیل های راه گشا و یورش به جبهه های جهل و سنگر های دشمن آسان و ظفرمند خواهد بود.