نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

نفیسی

روزنوشته های احمد نفیسی

یک نکته ی عاشورائی


از میان وقایعی که در تاریخ اسلام رخ داده است واقعه کربلا و روز عاشورا از جایگاه ویژه ای برخوردار است. روش وسیره ائمه و اهل بیت پیامبر این بود که روز عاشورا را پاس می داشتند و شیعیان خود را به زنده نگهداشتن این روز ترغیب می کردند.
وقایع مهمی همچون وفات پیامبر (ص)،شهادت امام علی ابن ابیطالب <ع>، رحلت حضرت فاطمه (س)، شهادت امام حسن، شهادت شهدای احد خصوصا حضرت حمزه و دیگر وقایع و رخدادهای شایسته تذکرو یادآوری وجود داشته است، اما چرا ائمه بر  بزرگذاشت و زنده نگه داشتن عاشورا تاکید داشتند. صرف نظر از اهمیت فراوان این حادثه در احیای دوبار ه اسلام محمدی (ص) ،این موضعگیری مطابق با روانشناسی تبلیغات و در جهت تاثیر گذاری تربیتی و تبلیغی آن بوده است. هر ملت و آیینی، پرچم یا نشانه یا میراث برجسته ائی دارند که معرف آن ملت یا آیین و مکتب است .خصوصیت این نشانه باید بگونه ای باشد که به صورت جامع و مانع آن مکتب و یا ملت را معرفی کند.
اگر نشانه ها متعدد باشد از تاثیر تبلیغی آن کاسته می شود و شاید موجب سردرگمی و حتی اختلاف تفاسیر و برداشت پیروان و منتسبین به آن شود .عاشورا تنها واقعه ائی است که شایستگی کامل برای معرفی روح دین و آئین زندگی شرافتمندانه و انسانی وحیات طیبه  را دارد. همچنین پرده از چهره نفاق و الحادی که پشت نقاب مذهب است گرفته است.البته  ابعاد عاشورابسیاراست و خود فصل مستقلی است که فعلا به آن نمی پردازیم، از طرح موضوع به یک نکته مهم دیگری می رسیم و آن آسیب شناسی تبلیغات مذهبی است ،می خواهیم چند مسئله را با علاقمندان صادق در میان بگذاریم.
الف  ـ آیا توسعه و تاکید بر وقایع متعدد در تاریخ تشیع تحت عنوان تبلیغ مذهب موثرتر است یا آنکه دامنه این مسئله را محدود کنیم و همه آنچه می خواهیم به مردم بگوییم در یک دهه ی تبلیغی خصوصا محرم گفته شود و برای هر روز از این دهه یک موضوع و مسئله خاص در نظر گرفته شود؟  ما بایدباتوجه به عنصرزمان ومکان وبهره گیری ازاجتهادپویا وضرورتهای انقلاب ونظام وعصرجدیدلازم است تا بنایی تازه بگذاریم.
ب ـ معنای زنده نگه داشتن عاشورا را چگونه باید تعریف کرد؟ اصولا در مسائل مذهبی که جنبه تبلیغی نیز داردآیا وظیفه جلب رضایت مردم به هر طریقی است یا آنکه وظیفه ارشاد و فرهنگ سازی است ولو آنکه نیازمند برخورد با عقاید خرافی و رفتار غلط عده ائی باشد؟ رسالت آگاهان ودانایان متعهدودوستداران عزت اسلام ومسلمین وسربلندی ایران زمین چیست؟
ج ـ نوسازی و روز آمد کردن روشهای تبلیغی به چه معناست؟
البته مسائل به این محدود نمی شودودامنه بحث گسترده است ولی حوصله خوانندگان محدود است و باید آن را رعایت کرد.
خوانندگان می توانند از طریق روزنامه یا وبلاگ به آدرس www.nafisy.blogsky.com بامامشارکت کنند.

نردبان ملکوت ۷ ـ اقامه نماز

(و یقیمون الصلوه ) و نماز به پای می دارند به هنگام خویش
نماز کنند که گویی در الله می نگرند و باوی راز می کنند، کوش تا آن ساعت که به نماز درآیی، اندیشه با نماز داری و دل با  راز پردازی و به ادب باشی و دل از نعمت برگردانی و قدر راز ولی نعمت بدانی که دون همت و مختصر کسی باشد که راز ولی نعمت یافت و دل به نعمت مشغول داشت (تفسیر کشف الاسرار وعده الابرار ـ میبدی)
امام امیر المومنین (ع) در تفسیر قدقامت الصلوه فرموده اند: یعنی وقت زیارت و دیدار رسید.
بین اقامه نماز و خواندن و تلاوت تفاوت  بسیار است. اقامه به معنی برپا داشتن، برگزار کردن، سپری کردن، اقامت گزیدن و گذراندن زمان است.
در مورد نماز همه این معانی و بیشتر از آن مصداق دارد. نماز برپا داشتن ستون و عمود دین است. برگزار نمودن آیین و نمایش بندگی همراه با خضوع و خشوع است .اقامت گزیدن در پناه و جوار الله و رحمه العالمین است. پناه گرفتن در سنگر رحمت و بخشش و آمرزش اوست. نماز، گذراندن زمان در جشن روییدن و رستن و به فلاح رسیدن است .نماز سپری کردن بردگی دنیا و رسیدن به آزادی عبودیت اوست. مومن نماز بر پا می دارد یعنی همه آنچه گفته شد و آنچه به گفتن نمی آید را انجام می دهد. برای آنکه بدانیم ما نماز را اقامه کرده ایم و نماز ما مقبول درگاه الهی قرار گرفته است، به این کلام امام صادق (ع) متمسک می شویم که فرمودند: هر کس دوست دارد بداند که نمازش قبول شده است یا نه، پس ببیند آیا آن نماز او را از فحشا و منکرات باز داشته است؟
به همان اندازه که آن نمازازارتکاب کارهای زشت اورامانع شده است،همان اندازه نمازش قبول شده است .این نکته که اقامه نماز آدمی را از ارتکاب فحشا و منکرات باز بدارد، حقیقتی است که هیچ راه گریزی از آن وجود ندارد، زیرا قرآن این خاصیت را به صراحت و شفافیت برای نماز اثبات کرده است .پس جامعه ائی که اقامه نماز می کنند نباید در آن دروغ، غیبت، تهمت، چاپلوسی، ظلم، مال مردم خواری و امثال این نوع رذائل اخلاقی وجود داشته باشد اگر جامعه و مردم روش طهارت اخلاقی را برگزیند خداوند نیز نعمت های خود بر آنان فرو می فرستد وگرنه جامعه دچار انواع مرض جسمانی و روحانی، خشکسالی  و فقر و فلاکت و بلایای ارضی و سماوی خواهد شد .
اقامه نماز نردبان مومن به سوی ملکوت است.

ویکی لیکس

نامی که این روزها در صدر اخبار  رسانه ها از جمله رادیو و تلویزیون ،نشریات و اینترنت قرار گرفته (ویکی لیکس) است سازمان بین المللی که وب گاه خود را در سال 2006 توسط انتشارات (سان شاین) راه اندازی نمود. یک سال بعد اعلام کرد که یک میلیون و دویست هزار مدرک در اختیار دارد. بنیان گذار آن در کشور سوئد یک استرالیایی تبار به نام ژولین آسانژ است که سابقا یک هکر رایانه بوده و امروز با کمک همکاران وکیل و حقوقدان خود به چنین فعالیت فاش سازی های اینترنتی از سازمان های دولتی دست زده است.

اولین واکنش بر علیه او، اضافه شدن نام وی در لیست قرمز (اینترپول) پلیس بین المللی به اتهام آزار و اذ یت جنسی است. آنان قبلا 92 هزار سند سری ارتش آمریکا در جنگ علیه افغانها از سال 2004 تا سال 2010 را افشا کرده بودند با اینکه سایت آنها مورد حمله دولت آمریکا قرار گرفته توانستند از طریق نشریات مشهور نیویورک تایمز، گاردین بریتانیا، اشپیگل آلمان، ال پاس اسپانیا ولوموند فرانسه 250 هزار سند را از اسنادوگزارشهای طبقه بندی شده وزارت امورخارجه به صورت همزمان منتشر کنندوممکن است به زودی اسناد دیگری نیز افشا کنند. مدعی هستند منبع انها افسر 23 ساله آمریکائی به نام بردلی مننینگ است که به رایانه های امنیتی ارتش آمریکا دسترسی داشته است. آیا چنین چیزی امکان پذیراست؟ آیا فعالیت آنان یک افشاگری واقعی است؟ یا سناریوی از پیش تعیین شده در چارچوب جنگ روانی است؟ اگر چنین باشد با هدایت چه کسی یا چه دولتی و با چه انگیزه و هدفی صورت گرفته است؟ آیا به صحت اطلاعات آنان می شود اعتماد کرد؟ موضع کشورها و سیاستمدارانی که در این افشاگری از آنها نام برده شده چیست؟و دهها سوال دیگر که قابلیت طرح شدن را دارند. این اولین بار نیست که در سازمان های دولتی و امنیتی آمریکا و یا کشورهای دیگر رخنه ایجاد می شود.

دانشجویان پیرو خط امام با تسخیر لانه جاسوسی و با هنرمندی  بسان قالی بافهای ایرانی مدارکی که از دستگاه خردکن عبور داده شده بود بازسازی کرده و فعالیتهای غیر قانونی آمریکا در ایران را افشا کردند. البته جعل سند و انتشار اخبار با هدف گذاری سیاسی در چارچوب فعالیتهای روانی علیه کشورهایی که متخاصم نامیده می شوند از روشهای معمول است که در مراکز و ستادهای امنیتی طراحی و اجرا می شود.

فعالیت ویکی لیکس نشان می دهد که ما وارد مرحله تازه ای از تاریخ شده ایم که مرزهای اعتباری و ساخته شده جابجا و یا کمرنگ شده اند .حوزه پنهان کاری محدود و دامنه شفافیت توسعه یافته است شاید روزی برسد که سیاستمداران چیزی برای پنهان کردن نداشته باشند ،همانطور که از خصوصی ترین زوایا و اندیشه سیاستمدارانی که بیش از هزار سال پیش می زیستند امروز آگاهی کامل داریم. پیشرفتهایی که بشر امروز به آن دست یافته است مفاهیم زیادی را در حوزه های مختلف دچار تحول کرده است، همانطور که مفهوم جنگ در کتاب (جنگ و ضد جنگ) اثرآلوین تافلر معنای جدیدی یافته، واژه های امنیت ملی، جاسوسی، منافع ملی، سانسور، مرزهای جغرافیائی و امثال آن نیز متحول شده اند. زمان و سرعت چالش اساسی پیش روی سازمان های دولتی و انسان امروز است که سایه سنگین خود را بر همه چیز گسترانیده است.

ویکی لیکس هر چه باشد به ما تصویری کمدی و طنز آمیز از سیاستمدارانی نشان می دهد که در عین مضحک بودن بسیار قابل ترحم هستند. به ما نشان می دهد که پرده بین صداقت و دروغ ،نفاق و راستی در سیاست بسیار نازک است.
بررسی محتوایی آنچه ویکی لیکس افشا کرده است برای کسانی که می خواهند با سیاست تعقل و خردورزی کارها را تدبیر کنند بسیار ضروری است ،خصوصا برای ما که در حساسترین نقطه جغرافیائی جهان زندگی می کنیم. اگر تاریخ را می توان تغییر داد ولی جغرافیا ثابت است.