پنج شنبه گذشته سخنگوی شرکت ژاپنی خودرو سازی
هوندا اعلام کرد 700 هزار ماشین از تولیدات خود را به دلیل نقص در سیستم محرک خودرو از بازارهای جهانی و بازار
ژاپن جمع آوری خواهد کرد، این تصمیم پس از وصول 72 شکایت از ژاپن و 29 شکایت از
بازار خارج از ژاپن عملیاتی شد .ایراد خودرو به دلیل وجود قطعه ائی کوچک به نام "
نابض " (ضربان دار ،استارت ) در خودرو بوده که ماشین پس از روشن شدن خاموش می
شده یا روشن شدن آن با سختی انجام می شد .
شرکت یاد شده 525 هزار ماشین از بازارهای
خارج از ژاپن و 168 هزار ماشین نیز از داخل ژاپن جمع آوری خواهد کرد. دو ماه قبل
نیز همین شرکت ۱٫۳۵ میلیون خودروی مدل « فیت» را به سبب مشکلی در سیستم روشنائی
خودرو جمع آوری کرده بود . سخنگوی شرکت اعلام کرده است این تصمیم ناشی از حس
مسئولیت و جلب رضایت صورت می گیرد.
بزرگترین شرکت خودرو سازی ژاپن و جهان یعنی
تویوتا 16 میلیون محصول خود را در دو سال گذشته به دلیل نقص در خودروهای تولیدی
خود از بازار جمع آوری کرده است . شرکت جنرال موتورز آمریکائی نیز دو روز
قبل اعلام کرد: 46 هزار محصول خود را به دلیل نقص در سیستم چرخهای محصول از بازار
جمع آوری خواهد کرد. اخباری از این نوع در جهان صنعت زیاد شنیده می شود ،اخبار عذر
خواهی تولید کنندگان از مصرف کنندگان و جبران خسارت بارها شنیده شده است.
این اخبار را با خبرهای مربوط به فروش ،
کیفیت و خدمات پس از فروش شرکت های خودرو سازی وطنی مقایسه کنید. محصولات این
شرکتها از بابت "آش خاله است بخورید پاته نخورید پاته "با صد ناز و
افاده و قیمت های آنچنانی به فروشنده تحویل می دهند، تضمینی در کیفیت محصول نیست،
مسئولیتی در قبال عواقب و پیامدهای نواقص فنی و مشکلات احتمالی محصولات وجود
ندارد، خدمات پس از فروش در حد صفر است همه چیز دست به هم می دهند تا وقت، پول و
اعصاب شما را به چالش بکشانند. اگر چه لیست عوامل نارضایتی ها و تخریب اعتماد و
سرمایه های اجتماعی و مالی و معنوی هر روز طولانی تر می شود ولی بعضی از عوامل از شمول
و فراگیری بیشتری برخوردارند. شرکت هوندا با وجود 72 شکایت از بازار ژاپن و 29
شکایت خارج از ژاپن تصمیم به جمع آوری 700
هزار خودرو می کند یا شرکت دیگر در طی دو سال 16 میلیون محصول خود را جمع آوری
کرده است . اما شما باید به کجا شکایت کنید؟ لذا مردم ما به خدا وعده ای به
ابوالفضل شکایت می کنند. فکر کرده اید چرا اینهمه خرافات و بدعتهای مذهبی در خصوص انواع
سفره های رنگارنگ تقاضای حاجت و برآورده شدن آن اختراع شده است ؟ چرا تا شخصی ادعای
امام زمان بودن یا همسر آن و امثال اینها می کنند جمعی به دور او گرد می آیند؟
اخیراً مدعی الوهیت و خدائی نیز در یکی از استانها پیدا شده است . چرا بساط رمالی،
دعانویسی و فال گیری رواج یافته است ؟ بازار دروغ، نفاق ،فاصله گرفتن از علم و عقل
و خِرد رونق یافته است ؟ چند صد خودروی پژو آتش می گیرد یا ماشین هووی چینی در
جاده ها فاجعه می آفریند اما همه چیز با یک پیام تسلیت تمام می شود . عده ای از سر
دلسوزی می گویند ایرادات را اصلاح کنید ، می گویند ما ساعتها کار کارشناسی کرده
ایم، این قصه ی تکراری ماایرانیان شده است که به آن عادت کرده ایم . شما داستان
"ما نمی شنویم " دکتر غلامحسین ساعدی را خوانده اید . ساعدی را هرمزگانیهای
اهل مطالعه خوب می شناسند اهل هوای او را دیده اند . حالا حکایت ما با بلندگوهائی
است که لاینقطع آواز سر می دهند. ما از فاصله های خود با دیگران آگاهیم یا
بلندگوها را خاموش کنید تا ما با هدیه ی سکوت شما جشن بگیریم یا این رویه ی مدیریت
را کارآمد کنید تا لیست عوامل تخریب اعصاب ما کوتاه تر شود.