(و یقیمون
الصلوه ) و نماز به پای می دارند به هنگام خویش
نماز کنند
که گویی در الله می نگرند و باوی راز می کنند، کوش تا آن ساعت که به نماز درآیی،
اندیشه با نماز داری و دل با راز پردازی و
به ادب باشی و دل از نعمت برگردانی و قدر راز ولی نعمت بدانی که دون همت و مختصر
کسی باشد که راز ولی نعمت یافت و دل به نعمت مشغول داشت (تفسیر کشف الاسرار وعده الابرار
ـ میبدی)
امام امیر
المومنین (ع) در تفسیر قدقامت الصلوه فرموده اند: یعنی وقت زیارت و دیدار رسید.
بین اقامه
نماز و خواندن و تلاوت تفاوت بسیار است. اقامه به معنی برپا داشتن، برگزار
کردن، سپری کردن، اقامت گزیدن و گذراندن زمان است.
در مورد نماز
همه این معانی و بیشتر از آن مصداق دارد. نماز برپا داشتن ستون و عمود دین است.
برگزار نمودن آیین و نمایش بندگی همراه با خضوع و خشوع است .اقامت گزیدن در پناه و
جوار الله و رحمه العالمین است. پناه گرفتن در سنگر رحمت و بخشش و آمرزش اوست.
نماز، گذراندن زمان در جشن روییدن و رستن و به فلاح رسیدن است .نماز سپری کردن
بردگی دنیا و رسیدن به آزادی عبودیت اوست. مومن نماز بر پا می دارد یعنی همه
آنچه گفته شد و آنچه به گفتن نمی آید را انجام می دهد. برای آنکه بدانیم ما نماز
را اقامه کرده ایم و نماز ما مقبول درگاه الهی قرار گرفته است، به این کلام امام
صادق (ع) متمسک می شویم که فرمودند: هر کس دوست دارد بداند که نمازش قبول شده است
یا نه، پس ببیند آیا آن نماز او را از فحشا و منکرات باز داشته است؟
به همان
اندازه که آن نمازازارتکاب کارهای زشت اورامانع شده است،همان اندازه نمازش قبول شده
است .این نکته که اقامه نماز آدمی را از ارتکاب فحشا و منکرات باز بدارد، حقیقتی
است که هیچ راه گریزی از آن وجود ندارد، زیرا قرآن این خاصیت را به صراحت و شفافیت
برای نماز اثبات کرده است .پس جامعه ائی که اقامه نماز می کنند نباید در آن دروغ،
غیبت، تهمت، چاپلوسی، ظلم، مال مردم خواری و امثال این نوع رذائل اخلاقی وجود
داشته باشد اگر جامعه و مردم روش طهارت اخلاقی را برگزیند خداوند نیز نعمت های خود
بر آنان فرو می فرستد وگرنه جامعه دچار انواع مرض جسمانی و روحانی، خشکسالی و فقر و فلاکت و بلایای ارضی و سماوی خواهد شد .
اقامه نماز
نردبان مومن به سوی ملکوت است.